Optimaal gebruikmaken van uw digitale leeromgeving? Dat begint met inzicht

redactie
11 november 2021
2 min

De digitale leeromgeving

Leerlingen, leraren en andere schoolmedewerkers gebruiken allerlei applicaties die ondersteunen in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een applicatie waarin digitaal lesmateriaal voor leerlingen wordt klaargezet.
  • een leerlingvolgsysteem (LVS) waarin gegevens over voortgang van leerlingen zijn opgeslagen.
  • een cloudplatform waarin leerlingen, leraren en stafmedewerkers binnen en buiten de organisatie digitaal met elkaar samenwerken.

Zo heeft elke school een digitale leeromgeving: het geheel aan applicaties die het onderwijs en het leren ondersteunen. Doordat we steeds meer applicaties gebruiken om digitaal te leren, samenwerken en gegevens uitwisselen, wordt de digitale leeromgeving steeds complexer.

Impact van keuzes

In een goed werkende digitale leeromgeving is er een samenhang van alle applicaties die aansluiten bij de visie en werkwijze van de school. Keuzes over (nieuwe) applicaties hebben daarom effect op gehele digitale leeromgeving. Om goede keuzes te maken die aansluiten bij de visie en werkwijze van de school, is overzicht en bewustzijn nodig over hoe de digitale leeromgeving van een school er uit ziet.

Door eerder gemaakte keuzes en veranderende behoeftes heeft elke school te maken met eigen vraagstukken:

  • Welke applicaties gebruikt de school en hoe krijgen werknemers toegang?
  • Past het geheel aan applicaties nog bij de visie van de school?
  • Worden de mogelijkheden binnen de huidige applicaties wel benut?
  • Hoe wordt de digitale leeromgeving beheerd en het gebruik ervan ondersteund?

Een verandering in de digitale leeromgeving zal al snel een grote impact hebben op de manier van (samen)werken en soms in de manier van onderwijs geven.

Lees hier het gehele artikel

Gerelateerde artikelen