De interesse in schoolvakken bereikt een dieptepunt. Informatiekunde, dat de digitale geletterdheid moet verhogen, is het op een na minst gewaardeerde vak. Nog geen kwart van de vwo'ers vindt dit interessant. Bij de havisten zit dit percentage onder de twintig procent. Alleen levensbeschouwing staat lager.
Afgelopen schooljaar (2022-2023) zakte de interesse in schoolvakken van zowel havisten als vwo’ers uit klas 3 opnieuw, zo blijkt uit onderzoek van Qompas onder ruim 270.000 leerlingen.
Twaalf jaar geleden vonden havisten hun vakken gemiddeld nog voor 47 procent interessant, terwijl dit percentage in 2022-2023 is gedaald naar 39. Bij vwo’ers zien we een vergelijkbare trend, waarbij het interessepercentage in dezelfde periode daalde van vijftig naar een (voorlopig) dieptepunt van 44.
Ook de interesse van jongens in wiskunde daalt flink. Voor het vak wiskunde zien we bij havo- en vwo-jongens een daling van gemiddeld tien procentpunten. Sinds 2018-2019 is de interesse voor wiskunde van havo-jongens en vwo-meisjes vrijwel gelijk, maar daalt iets. Vwo-meisjes halen al wel betere cijfers voor wiskunde (6,8) dan havo-jongens (6,2). Havo-meisjes laten het afgelopen jaar een aanzienlijke afname zien in hun waardering van wiskunde.
Qompas, gespecialiseerd in loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB), analyseerde twaalf jaar aan data van havisten en vwo’ers uit klas 3. Via de LOB-lesmethode beoordeelden leerlingen hun vakken ter voorbereiding op hun profielkeuze. Qompas vroeg leerlingen om hun oordeel over deze vakken en hoe zij er op dat moment voor stonden.