De rol van schoolleiders in het perspectief van digitale ethiek. Niet altijd alles wat met digitale technologie en kunstmatige intelligentie (AI) kan worden gedaan, is wenselijk en wordt goed gedaan. Als je technologie op school gebruikt – Chromebook, Microsoft Teams, Snappet of Magister – moet je niet alleen kijken naar de functionele voordelen van ICT, zoals gemak of efficiëntie. Kijk naar hoe u technologie kunt afstemmen op waarden, in lijn van het onderwijs.
In het rapport van Kennisnet: ‘Waarden Wegen. Een ethisch perspectief op digitalisering in het onderwijs’ worden 3 digitale ontwikkelingen beschreven die in onze ogen belangrijke onderwijswaarden onder druk zetten. Die waarden zijn: menselijkheid, rechtvaardigheid en autonomie.
- Ten eerste verschuift de balans tussen mens en machine. Welke betekenis geven we aan menselijkheid in het licht van digitalisering?
- Ten tweede zien we dat digitale technologie leidt tot gelijkheid en ongelijkheid.
- De derde ontwikkeling: big tech en big data beïnvloeden de autonomie van het onderwijs.
Lees verder op de website van Kennisnet