Hoe technologie onderwijs en leerproces verandert

Computable
Computable
04 oktober 2024
2 min

De komst van ai, technologie die zelf kan leren, dwingt ons om de manier waarop we leren voortdurend te heroverwegen en te herontwerpen. Roland Klemke, hoogleraar Technologie-ondersteund leren, gaat op 11 oktober tijdens zijn oratie aan de Open Universiteit te Heerlen in op de vraag wat zelflerende ai en andere baanbrekende technologie kunnen betekenen voor het onderwijs.

Klemkes leerstoel, Technologie-ondersteund leren (Technology-enhanced learning), richt zich specifiek op het verkennen, onderzoeken en evalueren van technologische innovaties en hun impact op het onderwijs. Hij benadrukt dat de focus van zijn onderzoeksgroep niet ligt op de technologie zelf, maar op het leerproces van de student. ‘Wij willen weten hoe nieuwe technologieën kunnen helpen het leerproces te verbeteren en wat dat betekent voor de leerkracht: hoe kan de leerkracht de nieuwe technieken inzetten om het onderwijs effectiever te maken’, aldus Klemke. Deze benadering sluit aan bij de traditie van de Open Universiteit, waar afstandsonderwijs betekent dat directe feedback ondanks de fysieke afstand mogelijk is dankzij technologie.

Sleuteldomeinen
Prof Roland Klemke.

Klemke onderscheidt in zijn oratie vijf sleuteldomeinen van technology-enhanced learning: serious games en gamificatie, naadloos en mobiel leren, onderwijsrobots en computationeel denken, multimodale leerervaringen, en artificiële intelligentie (ai) in leren. ‘De ontwikkeling van dit moment is natuurlijk ai. Onze rol is om te onderzoeken wat dit betekent voor het onderwijs,’  zegt Klemke. Onderzoek binnen zijn vakgroep varieert van ethische perspectieven op ai in het onderwijs tot het gebruik van ai om emoties van studenten te registreren en daarop te reageren.

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt in het onderwijs, benadrukt Klemke dat de leraar onmisbaar blijft. ‘De rol van de leraar verandert wel: minder kennisoverdracht en meer begeleiding van het leerproces. Hoe verwerf je kennis, waar vind je bronnen, hoe beoordeel je resultaten’, aldus Klemke. Met deze inzichten biedt de hoogleraar een toekomstvisie op onderwijs waarin technologie en menselijke begeleiding hand in hand gaan om het leerproces te optimaliseren.

Logo Bouw en Installatie Hub
Dit is een artikel van Computable. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws uit de de IT en Onderwijs? Neem dan een kijkje op Computable.nl

Gerelateerde artikelen