Kartrekker Corinne Vigreux (TomTom): ‘Ik wil dat het breed gedragen wordt.’
Tumo Center voor Creatieve Technologieën, in 2011 begonnen in de Armeense stad Yerevan, is sindsdien in Europa uitgewaaierd. En begin 2025 krijgt Tumo (Technology and Math Understanding) ook een vestiging in Amsterdam. Mede dankzij Corinne Vigreux (TomTom/Codam). Zij doet er alles aan jonge mensen te interesseren voor techniek. Zo ook via dit gratis naschools educatief programma waarin jongeren (12-18 jaar) kennismaken met de nieuwste technologieën en vaardigheden.
Corinne Vigreux is mede-oprichter van TomTom en thans chief marketing officer van de digitale-kaartenmaker. Zij is ook de initiatiefnemer van Codam: een kwalitatief hoogstaande opleiding tot software-engineer die toegankelijk is voor een zo groot mogelijke en diverse groep mensen. Deze opleiding is bedoeld voor 18-plussers. ‘Tien jaar geleden heb ik Sofronie opgericht, een stichting die zich richt op educatie, sociale mobiliteit en inclusiviteit. Ik heb altijd veel passie gehad voor innovatie en technologie en wil graag dat jongeren, onafhankelijk van hun opleiding, economische achtergrond of financiële draagkracht, een eerlijke kans krijgen om het beste te halen uit hun potentieel voor een goede toekomst’, vertelt zij. Uit deze stichting is Codam ontstaan. Deze opleiding viert dit jaar zijn vijfjarig jubileum.
Door deze betrokkenheid met jonge mensen kwam zij in aanraking met het Tumo Center for Creative Technologies. Vigreux is de afgelopen twee jaar twee keer afgereisd naar Armenië om er te spreken met onder anderen Pegor Papazian, mede-oprichter van Tumo.
Medestanders
Codam is haar initiatief en betaalt zij uit eigen zak, maar voor Tumo zocht zij medestanders. ‘Ik wil dat het breed gedragen wordt.’ En zo hebben zich de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), de gemeente Amsterdam, TomTom, Adyen, Miro en Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd.nl) aan haar zijde geschaard. Hoe ze aan deze partners komt? ‘Wij kennen elkaar allemaal wel; het is een klein wereldje, de techniekwereld in Amsterdam. En ze willen allemaal jonge mensen een goede kans geven op een mooie, passende baan.’
OBA heeft 29 vestigingen en wil mensen een laagdrempelige, veilige plek geven om elkaar te ontmoeten en waar iedereen vrij toegang heeft tot kennis, informatie en cultuur. De gemeente Amsterdam zet zich in voor een (digitale) stad waarin zoveel mogelijk Amsterdammers kunnen profiteren van de mogelijkheden die digitalisering biedt.
TomTom maakt kaarten en helpt zo al meer dan dertig jaar mensen hun weg te vinden. Dat is precies ook wat de stichting Sofronie doet: educatieve trainingsprogramma’s bieden aan jongeren met uitdagende leefomstandigheden.
Miro creëert een visuele werkomgeving voor innovatie, waarin verspreide teams van elk formaat samen kunnen dromen, ontwerpen en bouwen aan de toekomst.
Adyen is de aanbieder van een financieel technologieplatform en helpt toonaangevende bedrijven sneller hun ambitie waarmaken.
Just Eat Takeaway ten slotte is een online platform voor het bezorgen van eten en boodschappen.
Ruiken aan wat mogelijk is
Veel jongeren tussen de twaalf en achttien hebben geen idee wat ze willen worden. ‘En ze weten ook niet wat er allemaal mogelijk is. Als hun vader lasser is, dan is dat hun voorbeeld. Hetzelfde geldt voor een moeder die accountant is of een oom die in de verpleging werkt. Maar er is zo veel meer mogelijk. Dat laat Tumo zien’, licht Vigreux toe. Het Tumo-onderwijs is gericht op verschillende thema’s die zich op het snijvlak bevinden van creativiteit en technologie, zoals animatie, films maken, game- en webontwikkeling, grafisch ontwerp, robotica, motion graphics, programmeren, 3d-modelleren, nieuwe media, muziek en fotografie. Het programma combineert zelfstudie, workshops en projectlabs. Essentieel is dat deelnemers zelf de regie in handen nemen in hun zoektocht naar talenten en passies.
‘Het is gratis, naschools. Dat is belangrijk voor werkende ouders. De kinderen volgen les in de nog te bouwen vestiging van OBA in de K-buurt te Amsterdam. Daar zijn de leermiddelen beschikbaar en die plek zit midden in onze doelgroep.’ Want het programma is voor alle jongeren tussen de twaalf en achttien toegankelijk, ongeacht opleiding of achtergrond, en draagt zo bij aan het terugdringen van kansenongelijkheid en het vergroten van diversiteit en (digitale) inclusie. ‘Het is niet bekend hoelang de opleiding duurt. Dat hangt echt van de persoon af. De een is misschien in een maand al klaar; de ander vermaakt zich jaren. Gezien de leeftijdscategorie kan het een kweekvijver worden voor Codam, waar zij zich vanaf hun achttiende verder kunnen bekwamen in het programmeren, als zij op Tumo hebben ontdekt dat hun dat goed ligt’, meent Vigreux.
Je moet Tumo met lokale partners opzetten
Corinne Vigreux (TomTom/Codam)
Daar waar Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, zich onlangs nog beklaagde dat in het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB met geen woord wordt gerept over de noodzaak om jonge mensen te stimuleren een technische opleiding te kiezen, heeft Tumo de handschoen allang opgepakt. Of Vigreux Tumo-vestigingen ziet ontstaan in Rotterdam, Groningen of Maastricht (om een paar plaatsen te noemen)? ‘Dat is aan die steden zelf’, antwoordt zij. ‘Je moet Tumo met lokale partners opzetten. In Amsterdam is een stevige gaming-industrie aanwezig, evenals een grafisch lyceum, veel creatieve bedrijven. Rotterdam heeft weer iets anders te bieden; daar zouden andere, specifieke bedrijven het initiatief kunnen nemen. Elke stad heeft zo zijn eigen behoeftes en aanbod.’
In Amsterdam gaat OBA het programma leiden als onderdeel van het innovatieprogramma OBA Next. Inmiddels vinden al gesprekken plaats om Tumo ook in andere stadsdelen aan te bieden. Alle locaties zijn toegankelijk voor jongeren uit de hele stad en metropoolregio.
Deuren openen
Of TomTom iets heeft aan Tumo? ‘Nou, niet direct’, zegt Vigreux, verwijzend naar de leeftijd van de doelgroep: 12- tot 18-jarigen. Het duurt wel erg lang voordat zij genoeg hebben geleerd om bij ons aan de slag te gaan.’
Maar zij wil er wel op wijzen dat TomTom, zoals elk bedrijf, belang heeft bij een omgeving waarin jonge mensen laagdrempelig zelf kunnen ervaren of een technische opleiding iets is dat bij hen past. ‘Het is de verantwoordelijkheid van technologieleiders om deuren te openen en kansen te creëren voor de technologieleiders en innovators van morgen.’