De Jury

Maak kennis met de jury van de IPON Awards 2022!

Tessa van Zadelhoff

Voorzitter van de jury. Tessa werkt al meer dan 25 jaar in en voor het onderwijs. Als leerkracht, ict-coördinator, beleidsmedewerker en zelfstandig ondernemer. Zij houdt zich bezig met innovatie van onderwijs met en zonder technologie. In december 2020 verscheen het Handboek Ontdeklab dat zij samen met Erno Mijland schreef. Zij is daarnaast bekend van initiatieven zoals BoekTweePuntNul, STOOOM en Codeklas. Onderzoeken, ontdekken en ondernemen zijn sleutelwoorden.

“Mijn tweede keer als voorzitter van de IPON-awards jury. Ik hoop opnieuw op vele mooie, interessante innovatieve inzendingen die ons helpen om nog beter onderwijs te kunnen verzorgen.”

Gerard Dummer

Gerard Dummer is opleidingsdocent Digitale Geletterdheid aan de Pabo van Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij bezig met een promotietraject over programmeren in het basisonderwijs. Gerard is de oprichter van WikiKids en voorzitter van de stichting. In 2011 schreef hij het boek ICT voor de klas over de achtergronden en toepassingen van ICT in het basisonderwijs.

“Ik ben altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om mijn studenten kennis te laten maken met digitale toepassingen die het onderwijs ondersteunen en verrijken. Of het nu om nieuwe mogelijkheden gaat om leerlingen nog informatiewijzer te maken of mediawijzer te maken. Of dat het gaat om de leerkracht te ondersteunen bij de communicatie of administratie.” 

Liesbeth Mol

Liesbeth Mol, sinds 2001 leerkracht in de bovenbouw van basisschool de Meent in Waalre.

“Sinds dit schooljaar ben ik vakleerkracht innovatief onderwijs. Digitale geletterdheid staat op de planning, waarbij ik me gedurende het eerste jaar vooral bezighoud met computational thinking. Maar ook ons zeer recent opgerichte Ontdeklab, waarbij kinderen gestimuleerd worden om nieuwsgierig te zijn en op ontdekking te gaan, gaat onderdeel uitmaken van het 4-jarenplan. Een heerlijke uitdaging waar ik mezelf helemaal in kan uitleven.

Verder maak ik als freelancer, via mijn bedrijf JufLies, Digidoeners voor de stichting FutureNL. Hier kan ik mijn creativiteit in het ontwikkelen van lessen helemaal kwijt.“

Karin Winters

Sinds 2014 is Karin Hoofdredacteur van Vives Magazine. Karins hart ligt vooral bij het MBO onderwijs, dus daar zal zij haar jurystem ook wel harder laten klinken.
Als onderwijsondernemer ziet ze heel veel verschillende ontwikkelingen in onderwijs die met technologie te maken hebben. Aan de andere kant vraagt ze zich soms ook af “Whats new”?

“Dit jaar vanuit Drenthe en niet fysiek bij de altijd enerverende en spannende jurybesluitavond”.
Ik hoop op verrassende inzendingen vanuit het mbo, dat altijd een beetje ondervertegenwoordigd is bij de IPON Awards. Ook hoop ik (stiekem) dat dingen ‘klaar’ zijn en niet ‘nog in ontwikkeling”. Duurzaamheid en het geleerde van de Corona crisis zou toch wel zichtbaar mogen zijn bij de inzendingen.”

Rhea Flohr

Rhea Flohr is van oorsprong docent maar is tegenwoordig aan het werk als onderwijsadviseur en i-coach. Vanuit die rol begeleidt zij docenten, teamleiders en managers bij het goed doordacht inzetten van technologie om het leren van leerlingen en studenten te bevorderen.

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat technologie inzetten in mijn lessen een positief gevolg heeft: gemotiveerde leerlingen en soms ook nog tijd over! Ik gun dat mijn collega’s ook en ondersteun hen daar waar helpend is. Goed onderwijs voorop en technologie inzetten waar het een meerwaarde heeft!”  ICT kan je werkzaamheden makkelijker maken als je het op een goede manier inzet!”

Van knoppencursus tot ondersteunen bij het formuleren van visie en beleid op onderwijs en technologie en alles daartussenin, zo ziet de werkdag van Rhea eruit! Natuurlijk is er ook ruimte om zelf op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen!

Paul-Jan van Goch

Paul-Jan is opgegroeid in een
onderwijsgezin. Bij hem is kennis
van onderwijs met de paplepel
ingegoten. Hij heeft ruime werkervaring in het onderwijs door
zijn werk op de pabo, regulier
basisonderwijs en (voortgezet)
speciaal onderwijs. Het werken met en verbeteren van de inzet van ICT middelen in de klas speelde daar
vanaf de start een grote rol. Momenteel werkt hij als onderwijsinnovator en i-coach bij Koninklijke Kentalis. Kentalis verzorgt onderwijs aan leerlingen die slechthorend of doof zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. Paul-Jan is medeoprichter en leider van een kennisnetwerk met de naam Imp@CT. Daarin werken i-coaches van de veertig scholen van Kentalis samen aan de fantastische onderwijsvernieuwing in lesgeven
met ICT-middelen.


Als kind prutste ik al aan alles waar een stekker aan zat en probeerde ik de grenzen van de techniek op te
zoeken. In het onderwijs ontdekte ik dat techniek en ICT het leven en het leren kunnen verbeteren. Met de
juiste middelen wordt het leerrendement vergroot en de autonomie van kinderen versterkt. Als jurylid hoop ik op inzendingen die daar een innovatieve draai aan
geven.”