Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
13 September 2023
Artikel delen

Nieuwe artificial-intelligence-integratie maakt het voor docenten mogelijk om op basis van een foto interactief lesmateriaal te creëren

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Zes maanden na de eerste versie lanceert het Nederlandse LessonUp vandaag een belangrijke update van hun baanbrekende ChatGPT-lesgenerator. De update maakt het voor 250.000 docenten uit het basis-, voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs mogelijk om op basis van enkel een foto interactief lesmateriaal te creëren. De foto van bijvoorbeeld een syllabus, werkblad of notities wordt in enkele seconden omgezet in tekst. Deze tekst wordt vervolgens met behulp van de nieuwste versie van ChatGPT (4.0) gebruikt om een les samen te stellen met daarin alle lesfases die een docent kan gebruiken.

    Artificial intelligence is een kans, geen bedreiging voor het onderwijs
    Waar de ontwikkeling van artificial intelligence (AI) door velen in het onderwijs kritisch wordt bekeken, blijkt uit de cijfers van LessonUp dat steeds meer docenten de kansen en mogelijkheden van AI zien. In de afgelopen zes maanden zijn al meer dan 15.000 lessen over de meest uiteenlopende thema’s met behulp van AI samengesteld. Daan Giesen, CEO van LessonUp, zegt hierover het volgende: “Docenten maakten voorheen vaak, door tijdgebrek en werkdruk, de keuze om hun oude presentaties te gebruiken. Nu weten ze dat ze met behulp van de AI-assistent Maia van LessonUp binnen enkele minuten een actuele les kunnen samenstellen.”

    Verlagen van de werkdruk
    Giesen verwacht dat door de nieuwe foto-uploadfunctionaliteit het aantal lessen die via de AI-assistent worden samengesteld explosief zal toenemen. “Als een enkele foto je kan helpen om een les samen te stellen en die ook nog eens binnen enkele minuten als (online) lesmateriaal beschikbaar is, dan is de keuze snel gemaakt. In onze optiek kan AI erg veel betekenen in het verlagen van de werkdruk van docenten.”

    Dat het de werkdruk verlaagt zonder dat het ten koste gaat van het eigenaarschap van de docent wordt door Sjoerd Peters, docent godsdienst/levensbeschouwing bij Lucas Onderwijs, beaamd. Peters: “Het onderwijs heeft niet de reputatie snel aan vernieuwing en verandering te werken, maar AI is een nieuwe mogelijkheid die erg veel kan betekenen voor de manier waarop wordt lesgegeven en voor het verlagen van de werkdruk. In de testfase heeft de AI-assistent van LessonUp mij in ieder geval op een aantal verrassende manieren laten zien hoe AI kan ondersteunen en inspireren. Ik waardeer het dan ook enorm dat LessonUp de AI-assistent zo snel beschikbaar stelt en het op deze manier voor docenten wereldwijd makkelijker maakt om lesmateriaal samen te stellen.”

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS