Archives

Een geschiedenisles uit 2032

Het is 2032. We blikken terug, tien jaar om precies te zijn, op de meest interessante jaren die het onderwijs ooit heeft gekend. Dat was het moment dat mediawijsheid steeds hoger op de agenda kwam te staan. Dit heeft de toekomst positief veranderd. – Apps als TikTok en Discord waren leidend voor de leerlingen van […]

Jamf voor leraren en ouders

Met de gratis Jamf Teacher app bereid je lessen voor, word je ondersteund in je klassenmanagement, je feedback en interactie met leerlingen. Deel lesmateriaal en opdrachten met individuele leerlingen, afgestemd op hun persoonlijk niveau. Afleiding tijdens het leren wordt tijdelijk beperkt: alleen wat tijdens de les nodig is, is zichtbaar en toegankelijk voor de leerling. […]

Contextrijk en gepersonaliseerde leerroutes met Open Badges

De Talentencampus Oss in een onafhankelijke verbinder en katalysator tussen onderwijs, overheid en ondernemers. Samen met deze partijen hebben zijn we UNESCO Learning City geworden. Hoe doen we dat? Door de stad/regio te zien als een rijke leeromgeving waar alle inwoners (leerlingen, studenten en volwassenen) zich kunnen ontwikkelen. Doorlopende leerlijnen, leren op de werkvloer of […]

Tijd voor vernieuwing van de lerarenopleiding?

Waarom is het zo belangrijk om kinderen goed te voorbereiden met de juiste digitale vaardigheden en waarom is de rol van leraren zo cruciaal in dit proces? Hoe kunnen we ons laten inspireren door de energie en positieve voorbeelden die al ruimschoots zichtbaar zijn in het onderwijs? Wat is de rol van de lerarenopleiding en […]

Persoonlijke ontwikkeling en werkplezier in het onderwijs

“WERK vandaag aan PLEZIER” Aan de hand van 7 inspirerende quotes word je meegenomen naar de impact van persoonlijke ontwikkeling op werkplezier. Werkplezier van jezelf, maar ook de collega’s om je heen. Geluk en positiviteit werkt nu eenmaal aanstekelijk. In het onderwijs is er ontzettend veel druk, daarom zijn de tips en de handige tool […]

FP-Design: Laat het goede van blended onderwijs zichzelf bewijzen

Bij ROC Friese Poort ondersteunt het team FP-Design de gehele organisatie bij alles rondom digitale onderwijsinnovatie en blended learning. Samen met docenten vormen we een visie op innovatie, halen we wensen en behoeftes op en ondersteunen we met training en scholing. Daarnaast ontwerpen, ontwikkelen en bouwen we samen met onderwijsteams blended learning modules op ons […]

Campfires in Cyberspace

Een aantal jaar geleden schreef David Thornburg het boek ‘From the campfire to the holodeck’. Dat werd voor de Thomas More PABO dé inspiratie voor het ontwikkelen van een innovatielab. Ons lab is een lokaal zonder muren, maar mét verschillende soorten werkplekken die invloed hebben op de manier van lesgeven van onze docenten. In het […]

Contextrijk en gepersonaliseerde leerroutes met Open Badges

De Talentencampus Oss in een onafhankelijke verbinder en katalysator tussen onderwijs, overheid en ondernemers. Samen met deze partijen hebben zijn we UNESCO Learning City geworden. Hoe doen we dat? Door de stad/regio te zien als een rijke leeromgeving waar alle inwoners (leerlingen, studenten en volwassenen) zich kunnen ontwikkelen. Doorlopende leerlijnen, leren op de werkvloer of […]

Maak een echte les over sociaal welbevinden mee!

Tijdens deze sessie maak je mee hoe een les eruit ziet die aandacht geeft aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op het Tabor College, locatie d’Ampte in Hoorn wordt gewerkt met het lesprogramma Kracht in Controle (KIC). Iedere week hebben de leerlingen een uur op het rooster een KIC les staan. KIC-docent Kim Schouten-Entius en […]