Archives

Blended onderwijs: starten vanuit een visie en de heersende docentovertuigingen

Blended onderwijs biedt een uitkomst om meer studentgericht, activerend onderwijs te geven. Bij goed ontworpen blended onderwijs is er veel aandacht voor interacties tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Er is afwisseling tussen individueel en groepswerk, in een combinatie van synchrone (tegelijkertijd) en asynchrone activiteiten (op een zelfgekozen tijdstip). Nu we weer op […]

Aan de slag met digitale geletterdheid in het curriculum

Wat is digitale geletterdheid? Wanneer ben je digitaal geletterd en waarom is dat belangrijk? Hoe geef je op jouw school aandacht aan digitale geletterdheid? Hoe ontwerp je een schoolcurriculum met een goede mix van kennis, vaardigheden en houding? Het antwoord op al deze vragen valt of staat met een duidelijke visie op digitale geletterdheid. SLO […]

Impact op de wereld met IT-kennis door gebruik van LITTIL

Onze kinderen komen genoeg in aanraking met IT door het gebruik van sociale media en gamen, maar hoe zit dat met het zelf creëren met behulp van IT kennis? Zouden we vanuit de school kinderen enthousiast kunnen maken voor programmeren? Docenten hebben niet altijd de kennis zelf in huis en het enthousiasme is daarom moeilijk […]

Digitaal onderwijs: meer dan alleen een laptop

Technologie speelt steeds vaker een prominente rol, ook in het onderwijs. In de praktijk blijkt dat soms nog uitdagend. Digitaal onderwijs gaat verder dan het regelen van een laptop. Wat doet technologie met leerlingen? En hoe ziet het moderne medialandschap eruit? Hoe kan technologie worden ingezet? En hoe zorg je voor digitale veiligheid van je […]

Gamen of Youtube in de klas? Zorg dat het stopt!

Internet geeft onbeperkte mogelijkheden qua rijke leerstof, ontsluiten van kennis, individueel leerplan en automatisch nakijkwerk! Tegelijk kan het regelmatig zorgen voor onrust in de klas, te veel agentje moeten spelen en mogelijk zelfs traumatiserende ervaringen bij leerlingen. In deze kennissessie bespreken we hoe je ongewenste online zaken buiten de klas kunt houden. Hoe ga je […]

Laptops in de klas: een praktijkverhaal

Vechtdal College maakte de overstap van digitaal onderwijs in het computerlokaal naar een laptopproject bij leerlingen (CYOD).  Lars vertelt het verhaal van de school, staat stil bij keuzes die gemaakt moesten worden en de manier waarop zij, samen met Signpost, deze transitie maakten.  Niet alleen de keuze van de toestellen, maar ook het beheer eens […]

Jamf voor leraren en ouders

Met de gratis Jamf Teacher app bereid je lessen voor, word je ondersteund in je klassenmanagement, je feedback en interactie met leerlingen. Deel lesmateriaal en opdrachten met individuele leerlingen, afgestemd op hun persoonlijk niveau. Afleiding tijdens het leren wordt tijdelijk beperkt: alleen wat tijdens de les nodig is, is zichtbaar en toegankelijk voor de leerling. […]

Ontdek ons recept voor flexibel en gepersonaliseerd onderwijs

Het onderwijs heeft steeds meer behoefte aan het individualiseren van de leerroute, het flexibiliseren van het aanbod en inzicht en overzicht hebben over de individuele voortgang van de student / leerling. Brightspace is een toonaangevend leerplatform dat krachtige online tools en onderwijs- en leerervaringen biedt aan studenten en docenten. Dit gecombineerd met de onderwijs producten […]