Archives

Aan de slag met Digitale Geletterdheid

Leerlingen effectief, verantwoord en veilig gebruik laten maken van de mogelijkheden van ICT: hoe doe je dat? Door op school aandacht te besteden aan digitale geletterdheid, leren kinderen zich staande te houden en te ontwikkelen in onze steeds digitaler wordende maatschappij. En dit komt de kansengelijkheid van leerlingen ten goede. Maar hoe pak je dat […]

Hoe 200 scholen hun leerlingen actief betrekken bij de rapportvergadering

Zo’n tweehonderdduizend scholieren van circa tweehonderd middelbare scholen werken met Leerlingbespreking.nl, een webbased tool die scholen ondersteunt bij hun leerlingbespreking. In zijn rol als docent ergerde oprichter Anno Droste zich aan de langdurige traditionele rapportvergaderingen en de beperkte betrokkenheid van leerlingen. Hij ontwikkelde samen met andere docenten een alternatieve methodiek. Anno vertelt in deze sessie […]

Waarom onderwijs Nederland kiest voor Network as a Service (NaaS)

Afgelopen jaren maken veel onderwijsinstellingen de stap naar Network as a Service. Bijvoorbeeld via onze partners SURF en SIVON. Deze instellingen zijn niet langer operationeel verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en performance van het netwerk, maar leunen hiervoor op een specialistische partner. De doelstellingen van deze besturen zijn helder: de best mogelijke vorm van modern onderwijs […]

Computational Thinking

Computational Thinking is zoveel meer dan Denken als een Computer! In deze inspiratiesessie ga ik in op de volgende aspecten van CT; Wat is CT? Wat kun je ermee in de dagelijkse onderwijspraktijk? Welke executieve functies kan ik trainen met CT? Aan de slag in jouw klas!

Positionering Open Leer Platform

Sta je voor de aanschaf en implementatie van een leerplatform, dan is het belangrijk eerst na te denken over de positionering daarvan. Hoe positioneer je het leerplatform ten opzichte van de ICT infrastructuur en andere IT objecten? Maak je het leerplatform integraal onderdeel van de ICT infrastructuur of juist niet? We kijken samen naar hoe […]

Digitaal onderwijs: meer dan alleen een laptop

Technologie speelt steeds vaker een prominente rol, ook in het onderwijs. In de praktijk blijkt dat soms nog uitdagend. Digitaal onderwijs gaat verder dan het regelen van een laptop. Wat doet technologie met leerlingen? En hoe ziet het moderne medialandschap eruit? Hoe kan technologie worden ingezet? En hoe zorg je voor digitale veiligheid van je […]

Waarom onderwijs Nederland kiest voor Network as a Service (NaaS)

Afgelopen jaren maken veel onderwijsinstellingen de stap naar Network as a Service. Bijvoorbeeld via onze partners SURF en SIVON. Deze instellingen zijn niet langer operationeel verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en performance van het netwerk, maar leunen hiervoor op een specialistische partner. De doelstellingen van deze besturen zijn helder: de best mogelijke vorm van modern onderwijs […]

Impact op de wereld met IT-kennis door gebruik van LITTIL

Onze kinderen komen genoeg in aanraking met IT door het gebruik van sociale media en gamen, maar hoe zit dat met het zelf creëren met behulp van IT kennis? Zouden we vanuit de school kinderen enthousiast kunnen maken voor programmeren? Docenten hebben niet altijd de kennis zelf in huis en het enthousiasme is daarom moeilijk […]

Beheer je digibord op afstand en houd meer onderwijstijd over!

Een digibord dat onderwijs ademt, jouw privacy centraal zet en de toekomst van de volgende generaties veilig stelt. Betrouwbaar, bomvol functionaliteiten en strak gedesigned tot een echte eyecatcher. Dit Prowise Touchscreen Ten, stellen Danny en Pim graag aan je voor. Als school wil je faciliteren in digitaal onderwijs zonder veel werk aan software-updates, apps installeren, […]