Archives

Toekomstgericht leren – wat kunnen we voor elkaar betekenen?

Het onderwijs maakt volop gebruik van ict. In de afgelopen jaren hebben alle scholen les op afstand moeten verzorgen, online onderwijs als noodverband. Nu we elkaar weer kunnen zien is het tijd voor de volgende stap. Het inzetten van ict om de onderwijskwaliteit te verbeteren, in te spelen op verschillen tussen leerlingen, het eigenaarschap van […]

Klaslokaal in de cloud: 24/7 leren met een eigen Academy!

Toekomstgericht onderwijs wordt steeds meer vormgegeven door digitale leermiddelen. Met behulp van een blended leeromgeving kan zowel digitaal lesmateriaal als onderwijs op maat worden aangeboden. Alleen met de juiste educatieve software natuurlijk! Om dit te faciliteren heeft Brainstud de Academy ontwikkeld, een toekomstbestendige blended leeromgeving. Lerenden bepalen vanuit een Netflix-achtige bibliotheek zélf welk leerprogramma, coach, […]

Blended onderwijs: starten vanuit een visie en de heersende docentovertuigingen

Blended onderwijs biedt een uitkomst om meer studentgericht, activerend onderwijs te geven. Bij goed ontworpen blended onderwijs is er veel aandacht voor interacties tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Er is afwisseling tussen individueel en groepswerk, in een combinatie van synchrone (tegelijkertijd) en asynchrone activiteiten (op een zelfgekozen tijdstip). Nu we weer op […]

Een geschiedenisles uit 2032

Het is 2032. We blikken terug, tien jaar om precies te zijn, op de meest interessante jaren die het onderwijs ooit heeft gekend. Dat was het moment dat mediawijsheid steeds hoger op de agenda kwam te staan. Dit heeft de toekomst positief veranderd. – Apps als TikTok en Discord waren leidend voor de leerlingen van […]

Design-based learning

Design-based leren is een nieuwe manier om leerlingen en studenten tot leren te brengen. Het is gebaseerd op Design Thinking; een analytisch en creatief proces dat uitgaat van experimenteren, creëren en prototyping, het verzamelen van feedback en herontwerpen (Razzouk & Shute, 2012). Door de mix van harde- en zachte vaardigheden is het een goede aanvulling […]

Maak van iedere lesdag een avontuur met Prowise

Wat als leren zo leuk is dat je leerlingen eigenlijk niet willen stoppen en je les voelt als een avontuur? Dat je leerlingen spelenderwijs dingen leren en je ze uitdaagt om samen te werken en iets van elkaar op te steken? In deze workshop laten Sabine en Maurice zien hoe je met Prowise van iedere […]

Wikiwijs maken en delen

Wikiwijs Maken en Delen is een dienst van Kennisnet en is gratis te gebruiken door het hele onderwijs. In deze presentatie wordt kort ingegaan op de mogelijkheden rond ontwikkelen, hergebruiken en delen van open lesmateriaal met behulp van deze tools.

Contextrijk en gepersonaliseerde leerroutes met Open Badges

De Talentencampus Oss in een onafhankelijke verbinder en katalysator tussen onderwijs, overheid en ondernemers. Samen met deze partijen hebben zijn we UNESCO Learning City geworden. Hoe doen we dat? Door de stad/regio te zien als een rijke leeromgeving waar alle inwoners (leerlingen, studenten en volwassenen) zich kunnen ontwikkelen. Doorlopende leerlijnen, leren op de werkvloer of […]

Gebruik van open leermateriaal in topsportonderwijs (EVOT)

Als talentvolle sporter heb je nooit een topsportcarrière voor het leven. Om goed voorbereid te zijn op een tweede carrière, is het belangrijk om (top)sport te combineren met onderwijs. Werken aan twee carrières is intensief. Daarom is flexibel, plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs belangrijk. Het onderwijs (vo, mbo en ho) én (top)sport gaan met een bijdrage uit het […]