Archives

Leren met Apple – Toekomstgericht onderwijs op IPON 2022

Als IPON 2022 de perfecte gelegenheid is om meer te leren over Apple in het onderwijs, dan is deze sessie de ideale start van je dag hier. In vogelvlucht leer je wat er op IPON te leren is over succesvol te innoveren met Apple-technologie op school. Maak kennis met dingen over Apple in het onderwijs […]

Toekomstgericht leren – wat kunnen we voor elkaar betekenen?

Het onderwijs maakt volop gebruik van ict. In de afgelopen jaren hebben alle scholen les op afstand moeten verzorgen, online onderwijs als noodverband. Nu we elkaar weer kunnen zien is het tijd voor de volgende stap. Het inzetten van ict om de onderwijskwaliteit te verbeteren, in te spelen op verschillen tussen leerlingen, het eigenaarschap van […]

Leren wat nodig is – het Apple Lab van ROC Mondriaan

Stagebedrijven waar de School voor ICT van MBO Mondriaan mee samenwerkt, zowel in de ICT als in de zorg, gaven aan dat er behoefte was aan mensen met kennis van het beheer van macOS en iOS en het programmeren van applicaties in Swift, de programmeertaal van Apple. Directeur Sebastiaan Bliemert vertelt hoe dat een prachtige […]

Hoe bereid je je leerlingen goed voor op het eindexamen?

Eindexamensite.nl is een digitale examentrainer waarmee leerlingen zich kunnen voorbereiden op het centraal schriftelijk eindexamen. Ze kunnen niet alleen oefenexamens maken en op onderwerp oefenen, maar ook de examenstof nog eens extra bestuderen. Voor alle schooltypen, niveaus en vakken. Eventuele achterstanden worden automatisch in kaart gebracht en zijn ook zichtbaar voor de docent. Docenten kunnen […]

Minecraft Skill Builder

Met educatieve Minecraft Werelden van o.a. Rijksmuseum, VVN en een stijgende zeespiegel brengen we de vaardigheden van de leerlingen in kaart die ze ontwikkelen met het spelen van Minecraft Education. Minecraft Skill Builder is een rapportage tool die de kerndoelen en 21-eeuwse vaardigheden van de leerling verzameld en inzichtelijk maakt.

Trust naar Zero Trust, de gevaren van mijn online identiteit!

De mogelijkheden van het internet zijn grenzeloos en oneindig, maar ook de gevaren! Hacking en Phishing zijn aan de orde van de dag! We gaan van Trust naar Zero-Trust en dat staat natuurlijk haaks op gedachten waarmee we zijn opgevoed. Ga jij veilig om met jouw online identiteit? Hoe bewust ben jij van jouw online […]

Blended onderwijs: starten vanuit een visie en de heersende docentovertuigingen

Blended onderwijs biedt een uitkomst om meer studentgericht, activerend onderwijs te geven. Bij goed ontworpen blended onderwijs is er veel aandacht voor interacties tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Er is afwisseling tussen individueel en groepswerk, in een combinatie van synchrone (tegelijkertijd) en asynchrone activiteiten (op een zelfgekozen tijdstip). Nu we weer op […]

Aan de slag met Digitale Geletterdheid

Leerlingen effectief, verantwoord en veilig gebruik laten maken van de mogelijkheden van ICT: hoe doe je dat? Door op school aandacht te besteden aan digitale geletterdheid, leren kinderen zich staande te houden en te ontwikkelen in onze steeds digitaler wordende maatschappij. En dit komt de kansengelijkheid van leerlingen ten goede. Maar hoe pak je dat […]