Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
12 October 2018
Artikel delen

Programmeren in de klas met Smart Life

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Vorige week vond de Europese Codeweek plaats. Gedurende deze week werden kinderen in heel Europa aangemoedigd om te leren programmeren. De week had daarmee als doel de digitale geletterdheid van kinderen te bevorderen. Lijkt het jou leuk om je met jouw klas de komende tijd nog meer te verdiepen in programmeren? Dan daagt Blink Wereld jouw klas uit het digitale avontuur aan te gaan door mee te doen aan het gratis projectthema Smart Life!

     

    Waarom programmeren voor kinderen?

    Oud-eurocommissaris Neelie Kroes noemde programmeren al ‘het lezen en schrijven van de toekomst’ en steeds meer scholen laten kinderen al kennismaken met programmeren. Oefenen met programmeren is zinvol, omdat programmeren de creativiteit van kinderen stimuleert en het logisch denkvermogen bevordert. Ook maken kinderen kennis met een nieuwe manier van denken: computational thinking. Daarbij gaat het vooral om de vaardigheden die van pas komen in onze steeds digitalere wereld. Hoe kun je met digitale apparaten problemen in de ‘echte wereld’ aanpakken? Hoe pas je daarbij vervolgens ‘als-dan-principes’ toe? Daarnaast worden kinderen door te oefenen met programmeren uitgedaagd problemen op te sporen en op te lossen door ze in stukjes op te delen. Op die manier draagt het project Smart Life ook bij aan de 21e-eeuwse vaardigheden van leerlingen.

     

    Hoe werkt dat, programmeren in de klas?

    Om kinderen kennis te laten maken met programmeren, hoef je als leerkracht absoluut geen professionele programmeur of ICT-expert te zijn. Met het gratis projectthema Smart Lifevan Blink Wereld maken jij en je bovenbouwleerlingen in vijf lessen op een laagdrempelige manier kennis met computational thinking en met programmeren. Als leerkracht kun je gebruik maken van het kant-en-klare lesmateriaal dat bestaat uit digibordlessen, werkbladen en lesvoorbereidingen. Je werkt daarnaast met de speciaal ontwikkelde supereenvoudige programmeertool CT3000, waarmee kinderen zelf kunnen programmeren en waarmee ze zelfs het digibord kunnen hacken!

     

    Projectthema Smart Life

    In het projectthema Smart Life (ontwikkeld in samenwerking met stichting CodeUUr/FutureNL) wil het innovatieve bedrijf Q42 graag advies van kinderen over smart life en smart houses. Hoe kan hun leven slimmer worden met behulp van technologie, computers en programmeren en hoe zou Q42 daarop kunnen inspelen? In vijf lessen leren de kinderen over smart life, programmeren en slimme apparaten die nodig zijn om hun ideeën realistisch te maken. Tot slot bedenken ze zelf een slim ontwerp, waarmee ze kans maken op een prijs. Het projectthema is bedoeld voor groep 5 t/m 8.

     

    Doe mee en win de Ozobot Bit 2.0!

    Durf jij het aan om met jouw klas het projectthema Smart Life te doen en de wereld van programmeren te ontdekken? Het projectthema Smart Life is voor alle scholen gratis beschikbaar in Blink Studio bij het kopje Projectthema’s. Stuur jullie beste ‘slimme ontwerp’ uiterlijk 30 november 2018 naar werkstuk@blink.nl en maak kans op de Ozobot Bit 2.0 t.w.v. €79,95 en een National Geographic Junior Pakket. De Ozobot Bit 2.0 is een educatieve robot die kinderen kunnen programmeren met lijntjes, kleurtjes en eenvoudige programmeertaal. Zo kunnen ze ook na het projectthema blijven oefenen met programmeren!

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS