Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
13 May 2020
Artikel delen

Today’s Teaching Tools – Cursus Online Leeromgevingen

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Vooral in het hoger onderwijs worden veel leeromgevingen gebruikt waar ook hele cursussen in ontworpen kunnen worden. In het voortgezet onderwijs worden vaak online leeromgevingen gebruikt die meer ingericht zijn op administratie, al vindt er steeds meer een verschuiving plaats naar systemen waarin content gecreëerd kan worden. Nu het onderwijs naar online gaat, kan het inrichten van een online leeromgeving van groter belang zijn. Als je binnen jouw school geen mogelijkheid hebt om content te ontwerpen in de bestaande leeromgeving, kun je ook overwegen om een eigen website te bouwen, bijvoorbeeld met behulp van Google Sites, Weebly, Jimdo of Wix. Deze software is voor een groot deel gratis en je kunt er ook makkelijk verschillende filmpjes, tools en opdrachten op kwijt. Let natuurlijk wel op dat je als docenten niet te veel verschillende platforms gebruikt. Dit kan verwarrend zijn voor leerlingen.

    Doelen en keuzes

    Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van een online leeromgeving, is het heel belangrijk dat je nadenken over de leerdoelen van je cursus of module. Wat moeten de studenten kunnen aan het einde van de module? En met welke producten of opdrachten kunnen ze ‘bewijzen’ dat ze deze leerdoelen gehaald hebben? Het model op de volgende pagina kan gebruikt worden om een plan te maken voor het indelen van een online leeromgeving. Allereerst is het belangrijk om informatie te verzamelen over de cursus en de doelgroep. Vervolgens kun je de doelgroep nader gaan bekijken; waar moet je bij deze doelgroep specifiek rekening mee houden? Is er bijvoorbeeld veel niveauverschil of moet er veel gedifferentieerd kunnen worden op tempo? Hierna kunnen leerdoelen bepaald worden, aan de hand waarvan de toetsing bepaald kan worden. Met de toetsing kan het behalen van de leerdoelen namelijk worden aangetoond. Na het bepalen van de toetsing, kunnen de leeractiviteiten bedacht en ontworpen worden; welke leeractiviteiten hebben studenten nodig om de toetsing te kunnen halen? Pas na het bepalen van de leeractiviteiten selecteer je materialen en instructie, die nodig zijn om de leeractiviteiten te kunnen voltooien. Bij deze materialen en instructie kunnen natuurlijk ook tools gebruikt worden.

    Bekijk hier het volledige artikel.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS