Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
IPON Awards
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieTekst: Rhea Flohr
De IPON Awards hebben al jaren hun plek op de beurs. In verschillende categorieën worden awards uitgereikt voor innoverende oplossingen, producten of activiteiten. Organisaties kunnen zichzelf aanmelden om voor een van de awards in aanmerking te komen. Voor mij was de afgelopen editie de derde keer dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan dit mooie proces. Als voorzitter dit keer.
Dat wilde zeggen dat ik mijn eigen jury mocht samenstellen. Ik heb gekozen voor mensen uit mijn netwerk die nadrukkelijk met hun voeten in de klei staan. Voor iedere categorie een specialist. Organisaties melden hun initiatief aan en vinken aan voor welke categorie ze hun product of toepassing geschikt vinden. Dat is soms best lastig, want een product laat zich nou niet altijd in één categorie vangen. We kijken daarom als jury ook nog eens goed of wij denken dat het product of de toepassing wel in de juiste categorie past.
Het juryproces: zo verloopt het
Het juryproces bestaat uit een aantal fasen. Zo is daar allereerst de beoordeling op basis van de aanmelding. Wat is volgens de indiener de reden dat het initiatief in aanmerking komt voor een award? Vervolgens gaan we kijken wat er op internet te vinden is, wat staat er zelf op de website? Is er (beeld)materiaal te vinden op andere plekken online? In deze fase is ook het netwerk van de jury een belangrijke bron van informatie. Ieder jurylid is specialist in een van de categorieën, maar bekijkt wel alle initiatieven. Hiervoor maken we dus gebruik van de collega’s in de school of van andere onderwijsvrienden. Op basis van deze ronde van informeren maken we per categorie een top 5 en die nemen we mee om er tijdens het jurydiner met elkaar over in gesprek te gaan.
Tijdens het jurydiner maken we kennis met elkaar en kletsen we over het proces, maar al snel gaan we de diepte in. Waar heb je specifiek naar gekeken bij het beoordelen van de inzendingen en welk initiatief komt echt in aanmerking voor een award? We hebben met onze eigen praktijkbril gekeken naar de inzendingen. Is iets makkelijk in te zetten? Voegt het iets toe of zijn er al vergelijkbare toepassingen? Hoe is het gesteld met de AVG? Wat kost het en is het dat waard? Wat is er binnen de school nodig om hiermee aan de slag te gaan?
Met elkaar in gesprek gaan over nieuwe initiatieven onder het genot van een hapje of een drankje is erg waardevol. Over het ene initiatief waren we het zo eens, terwijl we over andere initiatieven echt goed naar elkaar moesten luisteren om te horen waar het verschil zat en of er ruimte was om nader tot elkaar te komen. Als het onduidelijk werd dan had de specialist van de categorie de doorslaggevende stem. Zo zijn we een lijst met genomineerden gekomen en tot een lijst met winnaars. Deze winnaars hebben op woensdag 28 februari hun IPON Award in ontvangst mogen nemen. Hierbij zetten we ze graag nog even voor jullie in het zonnetje.
De winnaars van de IPON Awards
IPON Innoveren voor leren PO
HackShield in de klas
In de categorie innoveren van het leren award primair onderwijs is HackShield in de klas het programma voor het onderwijs, dat spelenderwijs essentiële kennis over internetveiligheid en cybercriminaliteit bijbrengt. Het programma in de klas biedt in de online lesomgeving direct de verbinding met de aanbodsdoelen digitale geletterdheid. Thematiek zoals phishing, cyberpesten, en het kritisch benaderen van informatie worden door middel van missies en quests in een online game gespeeld.
Juryrapport: De jury is enthousiast over de wijze waarop HackShield gamebased-learning inzet om bewustwording te stimuleren en complexe onderwerpen toegankelijk te maken, waarmee het een waardevolle bijdrage levert aan de voorbereiding van leerlingen op een digitale toekomst! Daarom is HackShield in de klas de terechte winnaar!
IPON Innoveren van het leren VO
CETrainer
De examenperiode is voor veel middelbare scholieren de meest stressvolle periode uit hun schoolcarrière. In de voorbereidingen hierop is het essentieel dat ze kunnen beschikken over duidelijke, betrouwbare en hapklare leerstof. CETrainer heeft dit heel serieus genomen en heeft een uitstekende tool ontwikkeld waar examenstudenten mee aan de gang kunnen.
Juryrapport: Wat dit product zo sterk maakt, is dat het de ruwe leerstof in kleine stukjes hakt en bij elk onderdeel instructievideo’s en oefenvragen aanlevert. Zo kan de leerling zelf bepalen welke leerkern ze wel of niet beheersen. Dit maakt CETrainer een geduchte concurrent voor de dure examentraining of bijles die niet elke student kan betalen en biedt hiermee dus alle leerlingen een eerlijke kans in de voorbereiding op het examen. Met dit inzicht heeft samenwerkingsverband Voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen deze tool al beschikbaar gesteld voor alle Amsterdamse scholieren. De jury moedigt dit aan en hoopt dat veel steden dit voorbeeld volgen.
IPON Gewoon Speciaal Award
Happybots, Felix de sociale robot
Felix is een vernieuwende en effectieve tool voor gevoelscommunicatie in onderwijs- en zorgomgevingen. De bediening met kleuren en knipogen maakt het mogelijk voor leerlingen om op een gemakkelijke en natuurlijke manier hun emoties uit te drukken. Het gebruik van Felix heeft bewezen effecten, waaronder een verhoogd gevoel van begrip en rust bij kinderen met speciale behoeften.
Juryrapport: De jury is trots om voor de categorie Gewoon Speciaal Award de eerste prijs uit te reiken aan Happybots! Door Felix en zijn online gevoelskalender krijgen de leerkrachten en zorgverleners inzichten waardoor ze patronen kunnen gaan herkennen en dus beter kunnen inspelen op de behoeftes van de leerlingen. Het biedt een waardevolle ondersteuning voor kinderen met autisme, taalachterstanden, en andere speciale behoeften, waardoor hun welzijn en ontwikkeling worden verbeterd.
IPON Organisatie van leren Award
Tessa de TeachAssist (Prowise)
Tessa de TeachAssist vertegenwoordigt een mooie stap voorwaarts in de digitalisering van het onderwijs. Deze innovatieve AI-assistent, geïntegreerd in Prowise Presenter, stelt leerkrachten in staat met een simpele klik gepersonaliseerde lessen te genereren. Door in te spelen op specifieke lesdoelen, de doelgroep en de gewenste inhoud, faciliteert Tessa een breed scala aan onderwijscomponenten, waaronder tekst, afbeeldingen, interactieve quizzen en tools, verrijkt met diverse stijlsjablonen.
Juryrapport: De gebruiksvriendelijkheid van Tessa, die geen geavanceerde IT-kennis vereist, maakt deze tool uitermate toegankelijk voor een breed spectrum aan docenten. Het meest opmerkelijke aspect van Tessa is de tijdsbesparing en vermindering van werkdruk voor leerkrachten, waardoor zij zich meer kunnen focussen op de kwaliteit van het onderwijs en persoonlijke aandacht voor de leerlingen.
IPON Start-up Award
EarsUp
Voorlezen was en is een onderdeel van ieders basisschooltijd. Een goed boek, mooi gedicht of een informatieve tekst. Een beetje fanatieke juf of meester leest het allemaal vol overgave voor. Maar wat is hierin de rol van de leerling? Wat als je de leerlingen nu interactief kan betrekken bij het luisteren. Dat leerkrachten de leerlingen in staat kunnen stellen om onderdeel te worden van het verhaal, of het verhaal samen met hen te vertellen, het op te nemen en te delen met iedereen die wil luisteren.
Juryrapport: Ears Up is precies dit! Het brengt de podcast naar de klas. En niet onverdienstelijk. Het maken van een eigen podcast is namelijk een goed medium om kinderen voor te bereiden op relevante vaardigheden als presenteren en spreken, maar zorgt ook voor een vliegwiel van lezen en schrijven. De jury is onder de indruk hoe EarsUp, met hun podcase (compacte podcaststudio), repocase (klein opnameapparaat) en hoofdtelefoons, de techniek die nodig is pasklaar naar het klaslokaal brengt. Hierbij biedt EarsUp ook methodiek en trainingen om zo effectief mogelijk gebruik te maken van audio-learning. Het feit dat de inzet van deze tools zich niet alleen beperken tot alles aangaande podcasts, maar dat het ook inzetbaar is bij het verrijken van de taal-, reken- of spellingslessen en grote mogelijkheden biedt voor leerlingen met een onderwijsuitdaging zoals dyslexie, is volgens de jury ook een onderscheidende kwaliteit van dit product.