Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
27 May 2020
Artikel delen

5 lessen van onderwijs in crisistijd

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Scholen sloten hun deuren en afstandsonderwijs kwam in rap tempo op gang. Onderwijs op afstand was niet altijd makkelijk, maar we hebben ons er met zijn allen meer dan goed doorheen geslagen. De afgelopen maanden waren op z’n zachts gezegd een rollercoaster. Heeft deze periode het onderwijs ook wat gebracht? Bij die vraag staan we stil in dit artikel.

    Door: Milou Dekkers | Onderwijs van Morgen.

    Zowel docenten als leerlingen kregen in de afgelopen maanden te maken met veel nieuwe situaties. Er werden creatieve oplossingen bedacht en nieuwe manieren gevonden zodat het onderwijs toch door kon gaan. Daarmee is de coronacrisis de start van hervormingen in het onderwijs, zo beweren sommigen. Zeker is dat we lessen kunnen trekken uit de periode van afstandsonderwijs.

    1. Digitaal biedt kansen

    De coronacrisis creëerde een technologisch experiment, met miljoenen leerlingen die vanuit huis en online lessen volgen. Het dwong docenten en leerlingen tot kritisch denken, probleemoplossen, creativiteit, goed communiceren, samenwerken en wegwijs worden in een nieuw systeem. Digitaal onderwijs kan onderwijs in het klaslokaal niet vervangen, maar biedt desondanks eindeloos veel mogelijkheden. Het afstandsonderwijs bewijst: er is een andere vorm van onderwijs mogelijk.

    De afgelopen weken moesten ook docenten die niet zo happig waren op digitale leermiddelen hun weerstand laten varen. De terughoudendheid is bij velen verdwenen en bijna alle scholen denken nu na over hoe ze hun digitale successen blijvend kunnen integreren in het onderwijs.

    2. Interactie is onmisbaar

    Meer dan ooit bleek de afgelopen periode: lesgeven is meer dan alleen zenden. De eerste digitale lessen waren meer presentaties. Maar juist de interactie is belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de gezichtsuitdrukking van leerlingen waardoor je weet dat je de lesstof nog een keer moet uitleggen of aan vragen van leerlingen en klassendiscussies. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen de lesstof beter onthouden wanneer deze interactief wordt aangeboden. Daarom is het fijn dat scholen weer opengaan. Al ontdekten docenten de afgelopen weken een breed scala aan mogelijkheden voor interactie met leerlingen op afstand. Mooi meegenomen en nuttig, om in de toekomst leerlingen ook op afstand effectief te kunnen begeleiden.

    Bekijk hier het volledige artikel.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS