Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Basisscholen massaal aan het programmeren tijdens het nationale Techniek Toernooi 2014
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieAls voorbereiding op de finale van het Techniek Toernooi, die op donderdag 5 juni plaatsvindt in Arnhem, hebben 1000 leerlingen van 100 basisscholen samen meer dan 500.000 regels programmeercode geschreven. Zij leerden hoe je op een slimme manier een robot kan programmeren om taken uit te laten voeren in de online leeromgeving RoboMind Academy.
Het is voor de eerste keer dat programmeren is opgenomen bij het jaarlijkse Techniek Toernooi, dat nu voor de 9e keer plaatsvindt en wordt georganiseerd door Stichting Techniekpromotie. Door te leren programmeren trainen kinderen "Computational Thinking", een vaardigheid die steeds belangrijker zal worden in de 21ste eeuw. Kinderen leren hiermee hoe je technische gereedschappen en apparaten zo kunt instellen, dat ze daarna automatisch gaan doen wat je wilt.
In de voorbereiding op het Techniek Toernooi 2014 hebben de leerlingen in klassikaal verband kennis gemaakt met de virtuele wereld “Robomind”. In deze elektronische leeromgeving leren kinderen in eigen tempo complexe problemen op te lossen door simpele regels slim aaneen te schakelen. Veel van de deelnemende basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 hebben inmiddels het niveau van een eerstejaarsstudent bereikt als het gaat om Computational Thinking. Het laat duidelijk zien dat het heel goed mogelijk is dit techniekonderwijs al op veel jongere leeftijd te introduceren dan nu het geval is.
Tijdens de landelijke finale van het Techniek Toernooi op 5 juni zullen afgevaardigden van 40 basisscholen het tegen elkaar opnemen. Gelijktijdig zullen zij binnen 30 minuten een oplossing moeten programmeren om een robot zo snel mogelijk de weg te laten vinden in een onbekend doolhof.
In Groot Brittannië is programmeren inmiddels een vast onderdeel van het (basis)onderwijs. Als Nederland de boot niet wil missen in de 21ste eeuw, dan mag ons land daar eigenlijk niet bij achter blijven. Aan het enthousiasme van de deelnemende Nederlandse basisschoolleerlingen zal het in ieder geval niet liggen.