Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
20 August 2015
Artikel delen

Bedrijven reserveren meer opleidingsbudget voor e-learning

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Uit onderzoek van Nidap blijkt dat 24 procent van het opleidingsbudget van grote en middelgrote organisaties in Nederland voor e-learning wordt gereserveerd. In 2012 was dit nog 9 procent. Voor het onderzoek werden 330 HR-verantwoordelijken ondervraagd. Bedrijven investeren nog steeds het meeste in open inschrijving opleidingen. De grootste groei wordt echter voor e-learning, interne trainingen en incompany trajecten verwacht.

    Het grootste deel (42%) van het opleidingsbudget wordt aan open inschrijving opleidingen bij externe opleiders gespendeerd. Slechts 14 procent van de HR-professionals verwacht dat het budget hiervoor het komende jaar nog stijgt. Eveneens 14 procent verwacht hier juist een daling. Eén op de drie verwacht wel een verdere stijging van het budget voor e-learning en interne trainingen.

    Management- & leiderschapsontwikkeling prioriteit

    De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen op dit moment worden georganiseerd zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74%), kwaliteitszorg en veiligheid (67%) en interne samenwerking (65%). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer 4.

    E-learning vooral voor kwaliteitszorg

    Met name grote organisaties (met meer dan 1.000 werknemers) maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35%), verkoop of marketing (24%) en automatisering (20%). 16 procent zet e-learning in voor managementontwikkeling.

    Guust-Jan Timmerman, Global Account Director bij CrossKnowledge, herkent deze trend: "Door de crisis is langere tijd bezuinigd op opleiding en ontwikkeling. Bedrijven willen nu weer meer investeren, onder andere om het opgelopen 'achterstallig onderhoud' te compenseren. Daarbij wordt in Nederland nog enigszins voorzichtig omgesprongen met budgetten. Dit spreekt in het voordeel van e-learning en blended learning, omdat je hiermee als organisatie – met behoud van kwaliteit – per saldo meer krijgt voor je geld." Internationaal gezien wordt er al veel meer uitgegeven aan e-learning. Timmerman verwacht dan ook dat we hiermee in Nederland aan de vooravond staan van de zich reeds aftekende groei.

    Digitaal leren populairst in de zorg

    Toch blijft het aantal bedrijven dat e-learning inzet met 53 procent ongeveer gelijk ten opzichte van voorgaande jaren. Alleen in de zorg neemt dit aantal toe: 76 procent maakt hier nu gebruik van e-learning versus 54 procent in 2012. Een mogelijke verklaring voor de toegenomen populariteit in de zorg is de veranderde wet- en regelgeving om de kwaliteit van zorgpersoneel te waarborgen. Opleidingsbudgetten in de sector staan hierdoor onder druk. E-learning zorgt bovendien voor een grote mate van flexibiliteit en minder gederfde arbeidstijd.

    Voorkeur voor (een deel) klassikaal

    Uit eerder onderzoek van Nidap in samenwerking met Springest onder 3.087 werkende Nederlanders blijkt dat vrijwel iedereen bij voorkeur nog steeds een deel van zijn opleiding klassikaal volgt. HR-verantwoordelijken geven dan ook net als werknemers aan dat klassikale lessen het populairst zijn. Coaching en werkplek leren volgen op plek 2 en 3.

    Top 5 leervormen

    1. Klassikale lessen
    2. Individuele begeleiding en coaching
    3. Werkplek leren
    4. Blended learning
    5. E-learning only

    Incompany en interne trainingen meest gebruikte trainingstypen

    Het trainingstype dat door verreweg de meeste organisaties wordt toegepast is de incompany training: 93 procent organiseert dergelijke trainingen en 26 procent van het opleidingsbudget wordt hieraan besteed. Op Springest, de site waar jaarlijks 3 miljoen Nederlanders een opleiding zoeken, vergelijken en boeken, neemt het aantal incompany aanvragen dan ook sterk toe. In 2014 was dit aantal verdubbeld ten opzichte van 2013. Dit jaar zijn al bijna evenveel aanvragen gedaan als in 2014, terwijl de drukste periode nog komt.

    Interne trainingen en coaching worden ook door het merendeel van de bedrijven (81 en 80 procent) ingezet voor HRD. Dit is volgens de oprichter en CEO van Springest, Ruben Timmerman (overigens geen familie van Guust-Jan), vooral zichtbaar binnen de opleidingsvergelijkingssites op maat. Hier maken bedrijven als Aegon, Stork en Vattenfall gebruik van. “Zowel bestaande klanten als organisaties waarmee wij in gesprek zijn, benoemen steeds vaker hun focus op intern opleiden. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat bedrijven nu ook interne trainingen en trainers kunnen toevoegen op ons platform en e-learning-modules kunnen integreren. HR ziet graag dat medewerkers zelfstandig aan de slag gaan, maar wil tegelijkertijd controle behouden over de allocatie van budgetten. Door alle interne en externe opleidingsmogelijkheden centraal aan te bieden, maak je dit mogelijk.”

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS