Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
29 May 2020
Artikel delen

De positieve kant van afstandsonderwijs

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Vlak na de persconferentie waarin werd toegelicht dat schoolgebouwen gesloten zouden blijven, ongeveer tien weken geleden, schreef Marvin Reuvers welke positieve invloed de crisis zou hebben op de digitale vaardigheden van leerkrachten. Nu de scholen weer deels zijn deuren hebben geopend, schrijft Reuvers opnieuw over deze invloed van digitaal leren. 

    Door Marvin Reuvers, onderwijsadviseur | de Rolf groep

    Natuurlijk werden leerkrachten in hoog tempo digitaal vaardiger. Niet zelden hoorde ik leerkrachten die versteld stonden van zichzelf én blij werden van nieuwe inzichten. Zo kon het dus ook! Er viel uiteraard nog van alles te verbeteren aan de manier waarop mensen in een tijdsbestek van enkele dagen vorm gaven aan het verzorgen van onderwijs op afstand. Maar vooral; wat een weelde dat de digitale revolutie, die toch ook achter bleef bij de verwachtingen, nu van de grond kwam.

    De kinderen konden hun geluk niet op toen ze weer naar school mochten. Wat maakte hen het uit dat de school leek op een soort doolhof van rood witte linten en plexiglas platen. Nee, ze zagen hun vriendjes, vriendinnetjes en natuurlijk de juf of meester weer. Tegelijkertijd rees de vraag; hoe houden we nu vast wat goed was tijdens de Corona-sluiting? Ik ging er al met diverse bestuurders en bovenschoolse ICT’ers over in gesprek.

    Het meest gehoorde en wat mij betreft belangrijkste antwoord: zorg voor een goede governance. Ofwel; nu we onszelf wat ruimte kunnen geven om na te denken over wat goed is, hebben we ook tijd om afspraken te maken over hoe we al deze vers ontdekte mogelijkheden nog beter en gerichter in kunnen zetten. En; waar zitten de uitdagingen rondom digitaal pesten, de leerkracht die ineens continue bereikbaar is, de leerlingen die zelf op onderzoek gaan naar instellingen die de leerkracht vergat dicht te zetten en niet te vergeten hoe digitaal (afstands)onderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven.

    Het is niet zo dat we leerlingen nu in twee maanden tijd hebben voorbereid op hun toekomstige rol in de maatschappij. Digitale geletterdheid vraagt meer dan dat. Nadenken over de waarde van computers in onze samenleving, over hoe je jezelf profileert, zowel online als offline. Kritisch nadenken over het vormgeven van eigen gemaakt digitaal werk. En creatief brainstormen over wat een computer in de toekomst voor jou kan betekenen. We hebben een mooie eerste stap gezet, maar vooral een kans voor onszelf gecreëerd die niet verloren mag gaan.

    Lees het volledige artikel hier

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS