Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
23 June 2014
Artikel delen

De schoolleider, opnieuw een vernieuwend boek van Michael Fullan

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    In De schoolleider omarmt Michael Fullan het gegeven dat na de leraar de schoolleider de belangrijkste factor is in het positief beïnvloeden van het leerproces van leerlingen. Het boek gaat dan ook over het herpositioneren van de rol van de schoolleider als onderwijskundig leider, zodat het leerproces van alle leraren en alle leerlingen geoptimaliseerd wordt. De invloed van de schoolleider ligt echter niet in het gedetailleerd aansturen van de lessen, noch in autonoom ondernemerschap, stelt de auteur. Zelfs de nieuwe rol voor de schoolleider als direct onderwijskundig leider, die dit decennium is ontstaan, is achterhaald.
    Bewijslast
    Michael Fullan neemt in De schoolleider afscheid van hiërarchisch leiderschap. In de opeenvolgende hoofdstukken toont hij niet alleen aan hoe de rol van de schoolleider op scholen moet veranderen; hij bewijst ook dat dit in een kort tijdsbestek en op brede schaal mogelijk is voor iedereen die zich ervoor inzet om van scholen krachtige onderwijssystemen te maken. Er is daarbij volgens Fullan geen tijd te verliezen.
    Praktijkgericht veranderen
    De Schoolleider is een praktijkgericht en goed te lezen boek, met sprekende achtergrondinformatie en voorbeelden. De kern van het boek draait om drie sleutels voor succes: lerend leiderschap, regionale samenwerking en veranderdeskundigheid. Daarnaast komen plezier in het onderwijs, juiste keuzes en misstappen en toekomstverwachtingen uitgebreid aan bod. Ieder hoofdstuk eindigt met een serie actiepunten, een aantal discussiepunten voor gesprekken met collega’s en een samenvatting met de belangrijkste punten uit het hoofdstuk. De Nederlandse vertaling is verrijkt met een epiloog die de verbinding legt tussen Fullans inzichten en de Nederlandse praktijk, waarin we te maken hebben met veranderende eisen die aan schoolleiders en hun competenties worden gesteld. De rol van de schoolleider als veranderdeskundige is een belangrijk thema in deze epiloog, evenals het vertrouwen in en tussen scholen en het vertrouwen van de samenleving in scholen.
    Over de auteur
    Michael Fullan is emeritus professor bij het Ontario Institute for Studies in Education aan de universiteit van Toronto. Daarnaast was hij tot 2013 Special Advisor on Education van de premier
    van Ontario, Dalton McGuinty. Hij werkt wereldwijd aan onderwijsvernieuwing, heeft verschillende eredoctoraten ontvangen en zijn – ruim dertig – bekroonde boeken zijn in vele talen gepubliceerd.
    Product- en bestelinformatie

    Deze publicatie is te verkrijgen via de webwinkel van Onderwijs Maak Je Samen voor € 39,95 (inclusief btw, exclusief verzendkosten): http://webwinkel.onderwijsmaakjesamen.nl Hardcover, 148 pagina’s (1 steunkleur)
    Auteur: Michael Fullan
    Uitgeverij: Uitgeverij OMJS / Stichting de Brink, 2014 ISBN: 9789081748469
     

     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS