Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
26 June 2020
Artikel delen

Doe mee aan de STEAM Cup Challenge #4!

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Sinds een aantal jaar organiseren wij jaarlijks, samen met IT-Randsteden, de STEAM Cup Challenge, een wedstrijd voor docenten én studenten in het mbo en vo. Hierin gaan scholen met een team of klas aan de slag met de ‘Micro:bit’, een multifunctionele minicomputer die je eenvoudig kunt programmeren. We hebben het thema voor aankomend schooljaar vastgesteld: “Het hangt in de lucht”. Daarmee kunnen de voorbereidingen beginnen als school om deel te nemen!

    Het thema: ‘Het hangt in de lucht’

    Inmiddels is het thema van de vierde editie van STEAM Cup Challenge bekend: ‘Het hangt in de lucht’. Klimaatverandering en luchtvervuiling zijn twee problemen die een grote rol spelen in de maatschappij. Maar wat zijn dan de juiste keuzes die we kunnen maken om het te verbeteren en wat betekent CO² en fijnstof nou eigenlijk precies? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks in ademen binnen en buiten? En de belangrijkste vraag: Hoe zorgen we voor een betere luchtkwaliteit? Hiervoor vragen we de deelnemende scholen een originele creatieve oplossing te presenteren.

    Gaat jouw school de challenge aan?

    Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), 3D kaarten in Excel en uiteraard de Micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:

    • Micro:bit GO-pakket
    • Xinabox-pakket bestaande uit: Micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart
    • Leskaarten met o.a. lessen over: Zonsverduistering, Broeikaseffect, Luchtkwaliteit, Zonsopkomst & temperatuur en meer!
    • Deelname aan de wedstrijd


    (Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)

    Wat kun je winnen?

    Doet jouw school mee en staat je team straks in de finale? Dan presenteer je jouw onderzoek voor een groot publiek op een prachtige locatie: Nemo Science Museum in Amsterdam (onder voorbehoud van alle ontwikkelingen n.a.v. Covid-19). Wint jouw team? Dan mag de hele klas naar Walibi en wint de school ook een prijs!

    Ideaal opstapje om te leren programmeren

    Deelname aan de STEAM Cup Challenge betekent niet alleen veel plezier. Het is ook een ideaal opstapje voor leerlingen om spelenderwijs kennis te maken met een programmeertaal. Ook leren zij wat ervoor nodig is om een oplossing in teamverband uit te werken. Daarbij moeten de taken rondom het bedenken, bouwen, programmeren en presenteren van de oplossing optimaal verdeeld worden. Een geweldige uitdaging!

    Leuke invulling van diverse vakken, een projectweek of talentklas

    Deze wedstrijd is er speciaal voor alle docenten uit het voortgezet onderwijs en het mbo die op zoek zijn naar een leuk project voor hun projectweek, talentklassen of technieklessen. Het afgelopen jaar is de STEAM Cup Challenge ook ingezet tijdens lessen aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica.

    Wil je meer informatie of een team inschrijven voor de STEAM Cup Challenge? Dat kan op de website van STEAM Cup Challenge.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS