Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
8 December 2016
Artikel delen

Facebook gaat nepnieuws opsporen dankzij eigen gebruikers

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Facebook is bezig met het testen van een nieuw functie in de strijd tegen nepnieuws en clickbait op het sociale netwerk. Bij een aantal gebruikers wordt onder een nieuwsitem de vraag gesteld of de kop al dan niet misleidend is.

    De vraag wordt gesteld aan een selecte groep gebruikers. Die kunnen in vijf gradaties aangeven hoe misleidend een kop is. Op die manier hoopt Facebook clickbait-koppen, waarbij de werkelijkheid extra mooi, spannend of simpelweg onwaar wordt voorgesteld, aan te kunnen pakken. 

    Nepnieuws tijdens de verkiezingen

    Het is een volgende stap in de strijd tegen nepnieuws die Facebook al lange tijd aan het voeren is, maar die de laatste weken tot een hoogtepunt komt. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen kreeg Facebook veel kritiek, onder meer van president Barack Obama, op de manier waarop clickbait of puur verzonnen berichten over het medium werden verspreid.

    Gebruikers werden zo verleid tot denkbeelden die helemaal niet op de waarheid berustten, waardoor mogelijk de uitslag van de verkiezingen deels is beïnvloed. Critici verweten Facebook te weinig te doen om dergelijke berichten tegen te gaan, ook al strafte het sociale netwerk zondaars door hen uit te sluiten van het advertentieprogramma van het bedrijf.

    Een artikel van de Amerikaanse nieuwssite Philly Inquirer werd aan de survey onderworpen.

    Studenten hebben de oplossing

    Een paar weken later kwamen vier Amerikaanse studenten met een oplossing voor het probleem. Zij maakten een extensie die zoekmachines als Google en Bing gebruikt om de reputatie van websites te checken. Een goede reputatie is bij zoekmachines al erg belangrijk, omdat resultaten dan hoger worden getoond.

    Dat is echter geen oplossing voor het probleem van clickbaitkoppen, die niet alleen gebruikt worden door kleine websites, maar ook door bekende titels. Met de survey-feature hoopt Facebook misleidende titels aan te pakken en de nieuwsstroom op Facebook te verbeteren. Of en wanneer de functie naar een groter publiek wordt uitgerold, is nog niet bekend.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS