Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
10 June 2015
Artikel delen

Internet-of-Things-ijsbeer Hyko leert kinderen op een speelse manier energie besparen

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    De Amsterdam startup CareToSave heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan een manier om kinderen op een speelse manier inzicht te geven in energieverbruik. Met de ijsbeer Hyko leggen ze de focus van het dagelijks verbruik niet alleen op volwassenen maar worden juist kinderen enthousiast gemaakt om betrokken te zijn bij een bewust en groener leven. De start-up heeft een crowdfunding campagne gestart om het benodigde geld om Hyko op de markt te brengen op te halen, en krijgt hierbij hulp van de Europese Unie, Stedin en Ben & Jerry’s.

    Hyko wordt aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en maakt energieverbruik direct zichtbaar door van kleur te veranderen. Hoe meer elektriciteit er wordt gebruikt, hoe roder Hyko kleurt. Via de Hyko World App op smartphone of tablet krijgen kinderen feedback en kunnen ze een beloning in de vorm van ijsblokjes verzamelen om het besparen leuker te maken. Door kinderen medeverantwoordelijk te maken voor Hyko leren ze op een speelse manier het belang van energiebesparing.

    Hyko Bear is onderdeel van een heel Internet-of-Things-pakket. Naast de Hyko Bear heb je in de meterkast een Hyko Senses energiemeter die verbruik-gegevens draadloos doorstuurt naar de Hyko Bear, die via Bluetooth 4.0 communiceert met je smartphone of tablet. De data wordt vervolgens via wifi verzonden naar de Hyko Cloud voor opslag, analyse en notificaties.

    Andriy Shmyhelskyy, Founder van CareToSave zegt, "Klimaatverandering is een groot probleem. Hyko richt zich op energiebesparing als één van de manieren om het klimaat te helpen. Hierbij is het vooral belangrijk om bij kinderen te beginnen, omdat wat ze op jonge leeftijd leren voor altijd bij ze zal blijven. Zo kunnen we ervoor zorgen dat toekomstige generaties meer energie-bewust zijn." 

    Beschikbaarheid en prijzen

    Het complete Hyko pakket, bestaande uit de Hyko Bear, Hyko Senses, Hyko World App, Hyko Cloud and Hyko's Adventure, is momenteel vooruit te bestellen tijdens de crowdfunding campagne op doorgaan.nl voor 99 euro.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS