Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
8 June 2020
Artikel delen

Interview – ‘Een goede mix van praktijk, online en fysiek onderwijs’

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Hoe organiseren mbo-instellingen onderwijs op afstand in tijden van crisis? Informatiemanager Henk Kuiper, innovatiebegeleider Ashwin Brouwer en mediacoach Rick Jansma van het Friesland College, vertellen over hun aanpak. Hoe gingen zij om met mbo-onderwijs in crisissituatie?

    Interview door: Leo Bakker | Kennisnet.

    Als informatiemanager stond Henk Kuiper enkele jaren geleden aan de wieg van leren op afstand op het Friesland College. “We werkten met Blackboard, maar dat vonden veel docenten te ingewikkeld. Toen kwam de discussie: willen we verder met een ELO of willen we iets anders? Werken met een ELO is voor ons te schools. Je moet alles in lessen klaarzetten en dat past niet bij het Friesland College. Wij willen flexibiliteit en ruimte voor het individu om zelf programma’s aan te passen en niet in lessen te denken. Het werd een digitale leer- en werkomgeving gebouwd op Office 365 met daaraan verschillende andere systemen gekoppeld. Als basis gebruiken we sinds juli 2017 Microsoft Teams, als eerste school in Nederland.”

    Peergangen waardevol

    De infrastructuur stond dus al, maar toen half maart de milde lockdown inging moesten ze ook in Leeuwarden en Heerenveen even pas op de plaats maken. “Eind februari kwam de mogelijkheid voor het eerst bij ons ter sprake dat de scholen dicht zouden gaan”, vertelt Ashwin Brouwer, innovatiebegeleider. “De eerste vraag was: zijn we er technisch klaar voor? Ja, maar hoe gaat het online onderwijs eruitzien?

    We zijn in maart drie dagen dichtgegaan om de overstap versneld te maken. Daarna hebben we alle collega’s in online meet-ups, instructievideo’s en blogs uitgelegd hoe ze in de nieuwe situatie in Teams kunnen werken. Het Friesland College heeft sinds 2018 mediacoaches en met hen hebben we in 2019 een visie op onderwijs en ict ontwikkeld. We maakten een kwalificatiedossier voor onze collega’s en putten daarbij veel uit de informatie van Kennisnet, SLO en saMBO-ICT, waar we een eigen sausje overheen goten. En voor de professionele ontwikkeling van de mediacoaches waren de Peergangen van Bruggen Bouwen waardevol.”

    Bekijk hier het volledige interview.

     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS