Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
26 March 2009
Artikel delen

Leermiddelenmonitor 08/09: meer differentiatiemogelijkheden gewenst

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    SLO heeft haar jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van leermiddelen, de leermiddelenmonitor, uitgevoerd. Over 2008/2009 kwam onder andere naar voren dat leraren tevreden zijn over hun leermiddelen, maar meer differentiatiemogelijkheden wenselijk achten.

    Om te kunnen differentiëren hebben leraren meer tijd en ondersteuning nodig voor het arrangeren: het selecteren en combineren van de leermiddelen. Deze extra investeringen leiden volgens de ondervraagde leraren tot betere differentiatiemogelijkheden, een grotere variatie in werkvormen, meer flexibele en actuele leermiddelen. Onderdeel van het leermiddelenarrangement zijn zelfgemaakte leermiddelen. Leraren geven aan dat het zelf maken van leermiddelen niet eenvoudig is, vooral als het digitale leermiddelen betreft. Digitale leermiddelen worden vooral ingezet omdat ze aantrekkelijker zijn voor leerlingen, maar ook omdat ze gratis zijn. Hoewel digitale leermiddelen in de ogen van ondervraagden de toekomst hebben, maakt de leermiddelenmonitor 08/09 deze tendens nog niet zichtbaar: zowel in 2007 als in 2008/2009 is circa 20% van de leermiddelen digitaal. Het complete onderzoeksrapport kunt u downloaden van www.leermiddelenplein.nl.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS