Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
2 November 2016
Artikel delen

Leraren soms huiverig om ict in hun lessen in te zetten

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Leraren zijn soms huiverig om ict in hun lessen in te zetten?. Ze werken vaak niet met digitale lesmethoden of innovatieve educatieve hulpmiddelen omdat ze onzeker worden bij de gedachte dat leerlingen er beter mee kunnen omgaan dan zijzelf. Dat meldt de Telegraaf. ?

    ?Vooral oudere vrouwelijke leraren kampen met stress bij het gebruik van technologie in de klas. Ook is het vooral die groep die de eigen onzekerheid niet probeert weg te nemen met nascholing. Bij veel docenten bestaat de angst dat een gedigitaliseerde les niet geheel volgens plan zal verlopen, waardoor de leerdoelen niet gehaald worden en ze in tijdnood komen. Driekwart kiest daarom liever voor het ouderwetse boek.

    Dat komt voort uit het onderzoek De innovatieve leraar van de universiteiten in Tilburg, Gent en Leuven dat vandaag wordt gepresenteerd. Ruim 500 leraren in het voortgezet onderwijs zijn ondervraagd. In Wallonië wordt nauwelijks nieuwe technologie in de klassen gebruikt omdat de hardware en wifi er vaak niet zijn. Dat is niet het probleem in Nederland; daar is de ’digitale schaamte’ vaker een oorzaak.

    Docent Antoine Graus van De Driesprong uit Geleen herkent de uitkomsten van de enquête. „Ik krijg ook nog wel eens hulp van de kinderen als iets niet lukt met het smartboard. Ik denk dat elke leraar dat wel eens is overkomen. Dan moet je je niet schamen, maar die hulp aanvaarden. Docenten kunnen op digitaal gebied nog veel leren van hun leerlingen.”

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS