Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
8 May 2014
Artikel delen

Mobiele apparaten en educatie in ontwikkelingslanden

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Het gebruik van mobiele telefoons is in ontwikkelingslanden enorm in opkomst. Hoewel er in Europa en de Verenigde Staten de komende jaren een groei van 1% verwacht wordt, is dat in de opkomende industrieën in de derde wereld maar liefst 10% of meer

    In de afgelopen jaren zijn er veel bedrijven opgericht die de groei van het gebruik van mobiele telefoons in ontwikkelingslanden gebruiken in hun informatievoorziening. Op die manier kunnen ze kennis overbrengen aan burgers, projecten monitoren, geld besparen en zelfs mensen leren lezen. In landen waar boeken duur en schaars zijn wordt de toenemende aanwezigheid van mobiele technologie een belangrijk middel voor het onderwijs. Bedrijven als World Reader importeren e-readers voor de inwoners van landen met lage inkomens. Verschillende recente studies hebben de voordelen van het gebruik van mobiele telefoons als educatief middel op school en thuis onderzocht. 

    Een onderzoek van het onderwijsbureau van de Verenigde Naties (UNESCO) heeft de mobiele leesgewoonten in zeven landen onder de loep genomen. Het onderzoek vond plaats in Ethiopië, Ghana, India, Nigeria, Pakistan, Oeganda en Zimbabwe. Het bleek dat honderdduizenden mensen hun mobiele apparaten gebruiken om boeken en ander materiaal op te kunnen lezen. Door bij 5000 mensen een enquête af te nemen ontdekte UNESCO dat het gemak ervan de voornaamste reden was dat de respondenten hun telefoon gebruikten om op te lezen. 

    "Teksten lezen op een mobiele telefoon is populair om een reden die zowel de politieke als de culturele grenzen overschrijdt. Mensen blijken te houden van lezen op hun telefoon, omdat ze die altijd bij zich hebben", aldus UNESCO.

    Het feit dat elektronische boeken betaalbaarder zijn dan papieren boeken werd door de respondenten ook als voordeel genoemd, net als de toegankelijkheid van een breed spectrum aan mobiele boeken, ook in gebieden waar geen bibliotheken of andere plekken zijn waar men aan papieren boeken kan komen. Hoewel de meeste respondenten al van lezen hielden, vertelde een grote meerderheid van de deelnemers dat ze meer van lezen waren gaan houden nu ze mobiel lazen. 

    Een ander onderzoek richtte zich op het gebruik van mobiele apparaten op scholen in Papoea-Nieuw-Guinea. Hiermee wilden de onderzoekers de invloed van tekstberichten op het begrijpend lezen in kaart brengen. Op twee gelijkwaardige basisscholen werd een experiment uitgevoerd. Dat wees uit dat kinderen die lesplannen en verhalen aangeboden hadden gekregen via SMS-berichten een significant verbeterde leesvaardigheid hadden ontwikkeld ten opzichte van kinderen die dat niet gehad hadden. De onderzoekers concludeerden dat dagelijkse SMS-berichten naar de leraren een verbetering teweeg brachten in de snelheid en het vermogen van leerlingen om Engelse woorden te begrijpen. 

    Naast lezen kunnen mobiele apparaten ook gebruikt worden om andere educatieve programma's te ondersteunen. In Oeganda gebruiken projectleiders bijvoorbeeld hun Samsung Galaxy S3 om feedback te delen over gedoneerde boeken en sciencepakketten op scholen. Dat geeft hen de mogelijkheid om contact te houden met meer dan 650 scholen die verspreid liggen in een uitgestrekt gebied. Zonder deze technologie zouden veel van deze scholen nooit regelmatige updates hebben gegeven, waardoor het succes van de geschonken goederen nooit nauwkeurig gemeten had kunnen worden. 

    Er zijn nog altijd een aantal hindernissen die genomen moeten worden voordat mobiele communicatie deel uitmaakt van elk lesplan in ontwikkelingslanden. Omdat er niet overal elektriciteit verkrijgbaar is, is het gebruik van technologie in het onderwijs beperkt. Daarnaast is er voor bepaalde programma's training nodig zodat leraren nieuwe mogelijkheden effectief kunnen verwerken in hun lessen. Ook zijn er duurzame oplossingen nodig zodat het leren door kan gaan, ook na een onderzoek of subsidie. Ondanks deze hobbels op de weg is het duidelijk dat technologie en vooral mobiele apparatuur veel interessante mogelijkheden biedt. Zeker in regio's waar beter onderwijs zou kunnen leiden tot economische groei en verbeterde leefomstandigheden.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS