Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
3 January 2013
Artikel delen

Nederlander zeer actief op sociale media

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    De Nederlanders scoren in de EU het hoogste wat betreft het gebruik van sociale media, internettoegang en het maken van websites of blogs. Het lezen van online nieuws is hier echter minder populair dan in de rest van Europa. Ook breedbandinternet blijft in Nederland iets achter.


     


    Dit valt op te maken uit het rapport Internet access and use in 2012 dat Eurostat heeft gepubliceerd over het internetgebruik in de EU. Momenteel heeft 94 procent van de Nederlanders toegang tot internet. Luxemburg, Zweden en Denemarken volgen kort daarop met 93 en 92 procent. Bij de toegang tot breedband blijft Nederland wel achter. Zweden heeft het hoogste aandeel breedbandverbindingen met 87 procent, gevolgd door Denemarken en Finland (ieder 85 procent). Nederland noteert hierbij volgens Eurostat een aandeel van 83 procent.


     


    Sociale media


    Nederlanders behoren tot de grootverbruikers van sociale media in de EU. Maar liefst 70 procent van de Nederlanders maakt wel gebruik van sites als Facebook, LinkedIn of Twitter. Alleen in Montenegro, Portugal en Litouwen zijn de mensen meer verslaafd aan de sociale netwerken. Montenegro spant op dit gebied de kroon met 77 procent.


     


    Eigen site


    Verder blijkt uit het onderzoek van Eurostat dat Nederlanders graag zelf schrijven op een website of blog. Nederland is in de EU kampioen website bouwen en bloggen met een aandeel van 17 procent van de internetgebruikers. Hongarije is tweede met 16 procent.


     


    Online nieuws


    In tegenstelling tot het zelf plaatsen van artikelen en het gebruik van sociale media blijft het online lezen van nieuws in Nederland achter bij die van de rest van de EU. Nederland neemt op dit terrein met een percentage van 59 procent van de internetgebruikers nog niet eens een middenpositie in. Dit percentage is zelfs nog lager dan het EU-gemiddelde van 61 procent. IJsland scoort hier het hoogst met 94 procent, terwijl de Fransen met een schamele score van 38 procent de minste interesse in online nieuws tonen.


     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS