Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
16 April 2014
Artikel delen

‘Nederlandse leerlingen niet gemotiveerd in de klas’

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Nederlandse leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben minder leerplezier dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Dat schrijft de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2012-2013 dat woensdag is gepresenteerd. Volgens de inspectie worden de kinderen veel te vaak niet actief betrokken bij de lessen. In het voortgezet onderwijs zou het gaan om 1 op de 5 lessen (21 procent). In het basisonderwijs komt dit in 9 procent van de lessen voor. Volgens leerlingen daalt de motivatie als zij voor een activiteit niet afgerekend worden met een cijfer. Bruikbare feedback vanuit de docent verhogen de motivatie. Het is volgens de inspectie belangrijk dat de betrokkenheid wordt afgestemd op de leerling. Dit betekent dat goede leerlingen moeten worden uitgedaagd en dat zwakke leerlingen extra ondersteuning vragen.

    Ontwikkeling

    Schoolleiders zouden hun leraren moeten ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden om de leerlingen op deze manier te begeleiden. De inspectie gaat komende maanden verkennen hoe scholen er voor kunnen zorgen dat de motivatie van leerlingen wordt verhoogd. De onderwijsinspectie stelt dat leraren te weinig zijn meegenomen bij de verbeteringen van de scholen. Vernieuwingen worden veelal van boven opgelegd, maar docenten worden niet geholpen bij hun professionalisering.

    Subtop

    Volgens de Onderwijsinspectie presteren de Nederlandse leerlingen internationaal gezien in de 'subtop' en is er dus ruimte voor verbetering. De inspectie wijst daarbij naar de politiek. Die moet zich bij onderwijsvernieuwingen afvragen wat het effect is op de leerling.

    Lieve woordjes

    VVD-Kamerlid Karin Straus is teleurgesteld over de voortgang van de onderwijsverbeteringen. "We zijn weer een jaar en miljoenen euro's extra verder, maar het onderwijs is wederom niet beter geworden", stelt ze. "Nog steeds zijn er te veel leraren die niet eens fatsoenlijk kunnen uitleggen, veel scholen vinden de kwaliteit van het onderwijs nauwelijks belangrijk en juist talenten komen onvoldoende uit de verf. Hele generaties leerlingen worden zo op achterstand gezet." Straus wil daarom dat er geen "zakken en extra geld en lieve woordjes" richting het onderwijsveld gaan, maar dat de lat hoger wordt gelegd voor leerlingen en dat strengere eisen worden gesteld aan docenten.

    Jasper van Dijk (SP) stelt echter dat nu veel geld "verdwijnt in bureaucratie en management". "In plaats van afgeven op leraren zou Straus beter kunnen helpen om ervoor te zorgen dat investeringen in de klas terechtkomen." Volgens hem zijn de schoolbesturen te machtig en is de controle beperkt. "Zij bepalen waar het geld naartoe gaat, de medezeggenschap heeft het nakijken", aldus Van Dijk.

    Toegankelijkheid

    Voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), Ruud Nauts, laat in een reactie op het rapport weten zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs door selectie en bindende studieadviezen. "De toegankelijkheid van het onderwijs is onherroepelijk in het geding. Hogere eisen worden gesteld, zonder dat de kwaliteit van het aanbod en de begeleiding voldoende verbeteren." Ook volgens studentenvakbond LSVb ligt het accent nu te veel op rendement: "Het is belangrijk dat iedereen met het talent en de motivatie hoger onderwijs kan volgen. Nu komt dit in gevaar", aldus vicevoorzitter Eduard Schmidt.

    Bron: Nu.nl

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS