Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Spieken en fraude tijdens toetsen op afstand – tips om het te voorkomen
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieHoe kun je voorkomen dat leerlingen spieken of fraude plegen tijdens een digitale ‘kennis- of cognitietoets’ op afstand? Een vraag die niet zonder enige kennis van techniek beantwoord kan worden, maar waarbij je ook goed moet kijken naar privacy en informatiebeveiliging. Houd in elk geval rekening met het volgende:
- Een leerling mag geen gebruikmaken van opties zoals het openen van extra tabbladen, de rekenmachine, spellingscorrectie of een zoekmachine zoals Google.
- Als docent moet je de toetsplek van de leerling vooraf goed kunnen inspecteren zodat die geen hulpmiddelen kan gebruiken (zoals telefoon, woordenboek of andere laptop/tablet).
- Als docent moet je tijdens de toets mee kunnen kijken en luisteren (cameratoezicht en toegang tot microfoon).
- De leerling moet in een rustige ruimte zitten waar hij niet gestoord kan worden of waar anderen hem of haar kunnen helpen.
- De beelden moeten kunnen worden opgenomen om achteraf als bewijs voor fraude te dienen.
- De beelden moeten weer kunnen worden verwijderd na afloop en vaststelling van het resultaat.
- Met de betrokken leveranciers (toetssoftware, chat- en videoprogramma’s en beveiligingssoftware) moeten verwerkersovereenkomsten zijn afgesloten.
Devices en platformen
De devices van leerlingen dienen te beschikken over een camera en een microfoon. In dat geval je gebruikmaken van het samenwerkingsplatform van de school, zoals Microsoft Teams of Google Hangouts Meet, waarmee je de leerling kunt monitoren (video en audio in real-time bekijken en eventueel opnemen).
Met het toetsplatform van de school, bijvoorbeeld Quayn, Test-Correct, Safe-exambrowser of Exam.net kun je afdwingen dat leerlingen geen extra tabbladen in hun browser kunnen openen. Met die instelling maak je spieken moeilijker.
Bekijk hier het volledige artikel.