Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
8 June 2015
Artikel delen

Sponsoring in onderwijs? School krijgt drie ton cadeau

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Een middelbare school uit een Rotterdamse achterstandswijk krijgt 3 ton sponsorgeld van softwarebedrijf Afas. De SP is zeer kritisch en voorspelt ongelijkheid in het onderwijs.

    De Hugo de Grootschool uit Rotterdam-Charlois ontvangt 3 jaar lang elk jaar 100.000 euro en nieuwe computers. Een gift van zo'n formaat is voor het ministerie van Onderwijs een nieuw fenomeen. ,,Van zo'n groot bedrag hebben wij nog niet eerder gehoord,'' reageert de woordvoerder. 

    Hoewel Afas wil weten waaraan het geld wordt uitgegeven, is zwart op wit vastgelegd dat het bedrijf op geen enkele manier invloed uit­oefent op het schoolbeleid. Rector Eric van 't Zelfde mag ervan kopen wat hij wil voor 'zijn kinderen'. Hij overweegt het geld te gebruiken om excellente leerlingen een week naar NASA in Amerika te sturen. Afas wil met de giften 'verantwoordelijkheid voor de kinderen in Rotterdam-Zuid' nemen, vermoedt Van 't Zelfde. 

    Bas van der Veldt, ceo van het familiebedrijf, wil ook zijn expertise delen met de school. ,,Wij willen het ict-onderwijs daar verbeteren. Wij hopen volgend jaar al html-lessen door een van onze programmeurs op nieuwe computers aan te bieden.'' Geert Driessen, onderwijskundig onderzoeker aan de Radboud Universiteit, vindt schoolsponsoring een goede zaak, mits de school geen reclamezuil wordt. ,,Hier vinden we dat iedereen gelijk moet zijn en iedereen recht heeft op hetzelfde. Maar in de Verenigde Staten is het heel normaal dat de ene school rijk is en de andere arm.'' 

    De meeste partijen in de Tweede Kamer vinden de giften van Afas geen probleem. Alleen Tjitske Siderius van de SP heeft ernstige bedenkingen. ,,Onderwijs moet overal dezelfde kwaliteit houden. Dealtjes leveren problemen op. En dure excursies naar andere continenten hoeven echt niet.''

    Samenwerking bedrijven en scholen

    Sponsoring in het onderwijs komt vaker voor; niet voor niets stuurde staatssecretaris Sander Dekker onlangs de 'spelregels' ervan naar de Tweede Kamer. Samenwerking tussen scholen en bedrijven kan volgens hem ten goede komen aan de ontwikkeling van kinderen. Maar dat een softwarebedrijf – onder meer sponsor van voetbalclub AZ – minstens 3 jaar lang 100.000 euro schenkt aan een middelbare school, is zeldzaam te noemen. ,,Ik denk erover om excellente technische leerlingen een week naar NASA in Amerika te sturen," zegt Eric van het 't Zelfde, rector van de Hugo de Grootschool. ,,De gift is zo groot, ik kan er niet over uit. En ik hoef niet eens te wikken en te wegen over de uitgaven. Afas zegt: leef je uit, als het maar in het belang van de leerlingen is." 

    Naar de top

    Ondernemer Van 't Zelfde is wel te porren voor opzienbarende maatregelen. In 6 jaar tijd trok hij één van de slechtste scholen van Rotterdam, met veelal kinderen uit risicogezinnen als leerlingen, naar de top. ,,Eric is ondernemer in plaats van bestuurder, iemand die veel bereikt door zich niks van het systeem aan te trekken. Zo zijn wij ook," zegt Van der Veldt. De directeur verhoogt het salaris van leraren niet en regelt ook geen nieuwe lesboeken. Daar is de overheid voor, vindt Van 't Zelfde. De hoogte van de rijksbijdrage blijft ongewijzigd. ,,Daar hebben we gewoon recht op. Deze gift is slechts een enorme kers op de taart, waarmee wij het onderwijs opleuken en gratis ontbijt verstrekken." 

    Reisjes 

    Vorig jaar raakte de Hugo de Grootschool nog in opspraak omdat leerlingen als beloning voor hun prestaties op een zesweekse zeilreis naar het Caribisch gebied werden gestuurd. Dat weerhoudt Van 't Zelfde er niet van om nieuwe trips aan te kondigen. ,,Nu kunnen álle gymnasiasten op Romereis en de leerlingen die aan de Formule 1 scholenwedstrijd meedoen, kunnen naar de finale in Shanghai." 

    Op die reizen zullen de tieners niet, zoals spelers van AZ, Afas-shirtjes dragen. En op de schoolgevel komt in tegenstelling tot het voetbalstadion en het Circustheater geen bedrijfslogo te staan. Er bestaan dan ook spelregels. Zo mag de continuïteit van de lessen niet afhangen van de gift, mag er geen reclame opduiken in de lessen en moeten de ouders en medezeggenschapraad volledig bij de besluitvorming worden betrokken. 

    Dat laatste is bij de Hugo de Grootschool niet gebeurd. Van 't Zelfde vindt de bemoeienis overbodig. ,,Het gaat hier niet om een gift van een frisdrankmerk of de wapenhandel, maar om een gul bedrijf dat geen enkele vinger in de onderwijspap wil hebben."

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS