Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
30 May 2016
Artikel delen

Toekomstgericht onderwijs op de Alan Turingschool

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Na de zomer kent Amsterdam een vernieuwende nieuwe school: de Alan Turingschool. Dit is een school die, dankzij de Amsterdamse wethouder Kukenheim en haar scholenwedstrijd, ontwikkeld is door kritische onderwijzers, geïnteresseerde ouders en inhoudelijk betrokken onderwijsmakers. Samen met het Amsterdamse schoolbestuur ASKO zal de Alan Turingschool een plek worden waar Amsterdamse ouders hun kind degelijk én toekomstgericht onderwijs kunnen laten volgen. Dat meldt Alan Turingschool.

    De Alan Turingschool is ontstaan toen ouders, vanuit een wens voor verbreding van het Amsterdamse schoolaanbod, met docenten en onderwijsexperts besloten mee te doen met de door wethouder Kukenheim ingestelde wedstrijd ‘Onze Nieuwe School’. In januari werd de Alan Turingschool een van de vier winnende initiatieven die de mogelijkheid kregen hun school te realiseren. “Dat bleek niet makkelijk”, aldus Alan Turingschool-stichting bestuurder Ebel Kemeling, “maar dankzij de welwillende houding van de ASKO kunnen we veel van onze idealen realiseren.”

    Diane Middelkoop (CvB ASKO): “Mede door de bemoeienis van Eva Naaijkens, die al jarenlang directeur is van een excellente basisschool in Amersfoort, en ASKO-onderwijzer (en oud Leraar van het Jaar) Martin Bootsma hebben we zeer veel vertrouwen in deze nieuwe school. De school start vanaf 1 augustus onder hun leiding.” Onderwijswethouder Simone Kukenheim: “De Alan Turingschool is een van de winnaars van het unieke Amsterdamse initiatief van de kraamkamer, fantastisch dat ze nu dankzij de samenwerking met ASKO al in augustus kunnen starten met een nieuwe school.”

    Het concept van de Alan Turingschool is geworteld in de wetenschap, waarbij de leerkracht een centrale rol speelt bij het begeleiden van het leren van leerlingen in hun eigen tempo. De leerkracht prikkelt en moedigt de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen aan. Er ligt bij het concept een grote nadruk op elementaire vaardigheden, zoals rekenen, taal én Engels, waarbij daarnaast veel aandacht zal zijn voor (beeldende) expressie, creativiteit, sport en gezondheid. Hierbij wordt technologie ingezet als hulpmiddel en inspiratie, ten dienste van het onderwijs. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van de methode ‘foutloos rekenen’.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS