Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Uitleg over immersive technologie; VR, AR & MR
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieImmersive betekent onderdompelen. Immersive technologie is een verzamelnaam voor technologieën waarmee iemand in een ervaring wordt ‘ondergedompeld’. Alle zintuigen worden namelijk aangesproken. Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) zijn verschijningsvormen van immersive technologie. Hieronder wordt uitgelegd waar de kansen voor onderwijs liggen, in welke ontwikkelfase deze technologieën zich bevinden en wat u moet weten als u ze wilt inzetten.
Virtual reality
In virtual reality is de gebruiker helemaal afgesloten van de buitenwereld. Er wordt een headset of head-mounted display (HMD) opgezet, al dan niet gecombineerd met controllers en andere extra’s. De gebruiker ervaart daarmee een volledig andere, virtuele realiteit. De bekendste voorbeelden van VR komen uit de gaming industrie, maar je hebt ook VR escape rooms. VR heeft de volgende kenmerken:
- Immersive of geïsoleerde ervaring: hoog
- Interactie virtuele en fysieke wereld: laag
- Besturing door de gebruiker: hoog
Augmented reality
Bij augmented reality wordt een presentatielaag met informatie aan de werkelijkheid toegevoegd. Een van de bekendste voorbeelden is het smartphone spel Pokémon Go. Maar er zijn ook AR-brillen waarbij de gebruiker de handen vrij heeft voor bijvoorbeeld het besturen van een auto of het bedienen van apparaten. AR heeft de volgende kenmerken:
- Immersive of geïsoleerde ervaring: laag
- Interactie virtuele en fysieke wereld: gemiddeld
- Besturing door de gebruiker: gemiddeld
Mixed reality
In mixed reality worden de echte en de virtuele wereld gemixt. Een virtueel object dat in de echte wereld wordt geprojecteerd, vaak via een HMD, kan dan door de gebruiker ook worden gemanipuleerd. Bijvoorbeeld met handgebaren. MR heeft de volgende kenmerken:
- Immersive of geïsoleerde ervaring: gemiddeld
- Interactie virtuele en fysieke wereld: hoog
- Besturing door de gebruiker: hoog
Klik hier om de volledige publicatie van Kennisnet te lezen.