Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Unieke uitslag Ververs Awards 2014
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieOp 17 juni vond het slotevenement van de Ververs Awards 2014 plaats in Utrecht. Daar streden drie genomineerden om de Ververs Award – Innovatieve onderwijspraktijk en werd Sjef Drummen als winnaar van de Ververs Innovatieprijs 2021 bekend gemaakt. Na bevlogen verhalen van Arjan van der Meij, Pieter Snel en Heleen Terwijn ging de jury in beraad. Het bleek een lastige opgave te kiezen uit drie fantastische initiatieven die alle drie heel andere accenten leggen. Daarop greep naamgever van het evenement – Mijndert Ververs – in en verdrieverdubbelde in deze categorie het prijzengeld. En zo werden – tot ieders verbazing – alle drie genomineerden tot winnaar uitgeroepen.
Jurywaardering onderwijspraktijken
De jury sprak zijn waardering uit voor alle initiatieven, omdat met veel inzet wordt gewerkt aan een optimale leeromgeving voor leerlingen en er veel moeite wordt gedaan om opbrengsten te delen met anderen. Arjan van der Meij (FABklas, Christelijk College De Populier in Den Haag) werd specifiek gecomplimenteerd met het terugbrengen van productief leren in het onderwijs en de nadrukkelijke integratie van 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijsconcept. Bij Heleen Terwijn (IMC Weekendschool) prees de jury het overbruggen van sociale verschillen en de recente initiatieven om de transfer naar het reguliere onderwijs mogelijk te maken. Pieter Snel (Tiener College, Gorinchem) werd gewaardeerd om de integraliteit van het onderwijsconcept en de optimale, persoonlijke doorlopende leerlijnen voor leerlingen.
Waardering visies op onderwijs 2021
Voor de Ververs Innovatieprijs 2021 besloot de jury – na zorgvuldige bestudering van de inzendingen – geen nominatieronde te houden. Er werd unaniem voor één kandidaat gekozen: Sjef Drummen van Niekée in Roermond. Tijdens een prikkelend betoog presenteerde Drummen zijn onderwijsvisie en de onderwijspraktijk van Niekée aan het aanwezige publiek. Hij benadrukte daarbij vooral dat het onderwijssysteem van nu onvoldoende voorbereidt op de maatschappij van straks en leerlingen onvoldoende motiveert. De jury waardeerde de veelomvattendheid van het onderwijsconcept; er wordt niet op één aspect van het onderwijs gefocust. Verder spraken zij vol lof over het stimuleren van de intrinsieke motivatie van de leerling om te leren.
Aanmoedigingsprijs
Naast bovengenoemde winnaars besloot de jury om een veelbelovende visie te waarderen met een aanmoedigingsprijs. Fabian Dangremont, leerling van het Da Vinci College in Leiden, werd tijdens het slotevenement door de jury geprezen om de initiatieven die hij en zijn medeleerlingen hebben ondernomen om hun eigen leerprocessen te stimuleren. Daarbij komen 21e eeuwse vaardigheden als samenwerken, problemen oplossen en mediawijsheid ruimschoots aan bod. Met de aanmoedigingsprijs wil de jury kenbaar maken hoezeer hij visies vanuit leerlingperspectief weet te waarderen.