Tip hier de redactie
Blog
Bekijk overzicht
27 May 2014
Artikel delen

Veel anti-pestmethodes werken niet

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Van de tientallen anti-pestmethodes waar scholen mee werken, voldoen er maar dertien echt. Dat zegt een commissie die 61 methodes heeft onderzocht. Dat gebeurde in opdracht van staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Die wil het pesten op scholen onder meer aanpakken door anti-pestlessen wettelijk verplicht te stellen.

    "Slager keurt eigen vlees"

    Bij de meeste methodes concludeert de commissie dat niet aannemelijk is dat ze pesten terugdringen. Sommigen kunnen wel helpen om weerbaarheid of sociale vaardigheden te bevorderen. Psycholoog Bob van der Meer, die gespecialiseerd is in de aanpak van pesten, had in Nieuwsuur kritiek op het onderzoek van de commissie. "Daar zitten de belangenbehartigers in van de Kiva-, Prima- en Kanjermethode", zegt Van der Meer. "Dus de slager is zijn eigen vlees aan het keuren."

    Onafhankelijk

    Volgens Inge Anthonijsz van het Nederlands Jeugdinstituut, dat het onderzoek begeleidde, hebben er inderdaad vertegenwoordigers van de onderzochte methodes in de commissie gezeten, maar hebben zij niet over hun eigen methode mogen oordelen. Volgens haar is daarom sprake van een onafhankelijk onderzoek. Morgen wordt bekend welke 13 programma's wel aan de eisen voldoen. De commissie gaat nog verder onderzoek doen om uiteindelijk een overzichtelijke lijst met methodes vast te stellen waar scholen mee kunnen werken.

    Scholen ontevreden

    Scholen worden straks verplicht om een van de methodes toe te passen. Volgens Wim Ludeke van de PO-Raad, belangenbehartiger van het primair onderwijs, is dat geen goede zaak. Hij zei in Nieuwsuur dat pesten een onderdeel moet zijn van het schoolveiligheidsbeleid. "Niet dat we een keuze opgelegd krijgen waarvan we zeggen: 'hij past dan wel niet helemaal bij deze school, in deze omgeving, bij deze kinderen', want dan schiet je de hulp voorbij." Het belangrijkste bezwaar is volgens Ludeke het gebrek aan maatwerk. "Dat er weer van bovenaf iets ingebracht wordt en dat moet het dan zijn. Terwijl ik denk dat scholen en besturen heel goed in staat zijn om, kijkend naar hun eigen situatie, daar een passend aanbod in te doen."

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS