Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Wetenschap & Techniek blijft achter op de basisschool
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieDe implementatie Wetenschap & Technologie op de basisschool is hard nodig maar blijkt niet gemakkelijk. Er zijn twee knelpunten waar scholen het meest mee worstelen, aldus Hotze. Zo blijkt het vaak lastig om tijd vrij te maken voor W&T-onderwijs. Het curriculum zit immers al bomvol. W&T koppelen aan bestaande vakken is een mogelijke oplossing, maar hoe dan? Het tweede knelpunt is dat W&T-onderwijs in de klas niet eenvoudig is, er komt veel bij kijken. De leerkracht staat voor didactische keuzes. Ook leerkrachten die wel met W&T aan de slag zijn gegaan hebben vaak nog vragen op het vlak van begeleiding en het volgen van leeropbrengsten.
Het lectoraat W&T van Hogeschool iPabo zoekt naar oplossingen. Door samen met leerkrachten aan de slag te gaan, lessen te ontwerpen en na te denken over begeleiding kunnen we W&T-onderwijs versterken.
Naast een post-HBO aanbod voor zittende leerkrachten zet Hogeschool iPabo
nadrukkelijk in op het versterken van het curriculum zodat studenten van de iPabo als W&Tambassadeurs kunnen optreden. Zo heeft Hogeschool iPabo ‘onderzoekend leren’ als afstudeerrichting en heeft het, in navolging van het Speleon in Amsterdam, een Exploreon in Alkmaar opgezet. Deze labschool bestaat uit interessante themahoeken, bijvoorbeeld: ‘makerspace’, ‘t leeft’, ‘elektriciteit’, ‘voeding’ en ‘het lab’. Studenten gaan hier met uitdagende materialen en leermiddelen aan de slag om eerst zelf te ontdekken en onderzoeken. Vervolgens maken zij de vertaalslag naar hun eigen stageschool.
“W&T moet je zelf doen, zelf ervaren, zelf op onderzoek uitgaan, pas dan kun je W&T goed in de klas inzetten. Onze studenten worden met ons W&T aanbod in het curriculum, het Exploreon en het uitstroomprofiel ‘onderzoekend leren’ expert in W&T en daarmee zijn zij de ambassadeurs op de basisscholen!”, aldus Anna Hotze.