Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
De oproep van Barend Last
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieWe ‘๐ฆ๐จ๐๐ญ๐๐ง’ย iets met kunstmatige intelligentie… ๐๐ป
Maar metย ๐๐๐๐ก๐๐ย bedoel ik niet geld over de balk smijten aan de nieuwste AI-tools. Metย ๐๐๐๐ก๐๐ย bedoel ik kritisch beschouwen wat dit betekent voor onze praktijk.
Belangrijk is daarbij om met onze jeugd te werken vanuitย ๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐ซ๐จ๐ฎ๐ฐ๐๐ง. Ik sprak onlangs een leerling die zei: “Ik gebruik AI niet omdat ik weet dat als er ook maar รฉรฉn klein vermoeden is van de leraar ik meteen een รฉรฉn krijg.” Ik schrok. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Er zijn drie manieren waarop AI het onderwijs beรฏnvloedt:
1๏ธโฃ Onderwijsย ๐๐๐๐ย AI โ Integratie in het curriculum en werken aan AI-geletterdheid bij leerlingen en studenten.
2๏ธโฃ Onderwijsย ๐๐๐ย AI โ AI gebruiken om ons eigen werk slimmer in te richten.
3๏ธโฃ Onderwijsย ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ย AI โ Hier spreek en schrijf Ik natuurlijk regelmatig over: de impact op toetsing en leerprocessen.
Met dank aan Carla Haelermans voor deze drieslag.
Maar okรฉ, leuk die drie invalshoeken ๐๐ปโโ๏ธ Wat betekent dit eigenlijkย voor de praktijk? Wat vraagt dit van een school of opleiding? In mijn boekย ๐ถ๐ฉ๐๐ก๐ก๐๐ ๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐๐๐ย werk ik acht adviezen uit, om als het ware een voedingsbodem te creรซren waarop AI op verantwoorde wijze kan ontspruiten. Check ze alle acht in de video ๐ฅ
Onthoud hierbij: het fraude-narratief, waarbij we leerlingen/studenten beschuldigen van valsspelen is onhoudbaar. Als een leerling/student een opdracht kan doen met AI, dan deugt die opdracht niet. ‘๐๐๐๐๐๐๐ก๐ฆ ๐๐๐ก๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ก๐ฉ๐๐ ๐๐ฉ๐๐๐ก๐๐๐’ย schrijft Dawson in een lezenswaardig artikel (๐๐ป https://lnkd.in/dvWuqezW). Kortom, pak het probleem aan daar waar het hoort: als onderwijskundig vraagstuk. Terug naar de tekentafel, maar wel met goede ondersteuning.
Check de video en laatย weten: hoe gaan jullie om met AI in het onderwijs? Wat werkt wel, wat niet? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! ๐
Barend Last komt naar de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2025! Op donderdag 23 januari geeft hij om 11.30 uur een interactieve sessie op de NOT Mainstage. ย Met een flinke dosis humor ๐ en inspirerende voorbeelden biedt hij een frisse kijk op de wereld van innovatie ๐. Mis het niet en registreer je hier voor gratis toegang.ย