Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
30 October 2024
Artikel delen

De oproep van Barend Last

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    We ‘๐ฆ๐จ๐ž๐ญ๐ž๐ง’ย iets met kunstmatige intelligentie… ๐Ÿ™Œ๐Ÿป

    Maar metย ๐‘š๐‘œ๐‘’๐‘ก๐‘’๐‘›ย bedoel ik niet geld over de balk smijten aan de nieuwste AI-tools. Metย ๐‘š๐‘œ๐‘’๐‘ก๐‘’๐‘›ย bedoel ik kritisch beschouwen wat dit betekent voor onze praktijk.

    Belangrijk is daarbij om met onze jeugd te werken vanuitย ๐ฏ๐ž๐ซ๐ญ๐ซ๐จ๐ฎ๐ฐ๐ž๐ง. Ik sprak onlangs een leerling die zei: “Ik gebruik AI niet omdat ik weet dat als er ook maar รฉรฉn klein vermoeden is van de leraar ik meteen een รฉรฉn krijg.” Ik schrok. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    Er zijn drie manieren waarop AI het onderwijs beรฏnvloedt:

    1๏ธโƒฃ Onderwijsย ๐Ž๐•๐„๐‘ย AI โ€“ Integratie in het curriculum en werken aan AI-geletterdheid bij leerlingen en studenten.
    2๏ธโƒฃ Onderwijsย ๐Œ๐„๐“ย AI โ€“ AI gebruiken om ons eigen werk slimmer in te richten.
    3๏ธโƒฃ Onderwijsย ๐•๐„๐‘๐’๐“๐Ž๐Ž๐‘๐ƒ ๐ƒ๐Ž๐Ž๐‘ย AI โ€“ Hier spreek en schrijf Ik natuurlijk regelmatig over: de impact op toetsing en leerprocessen.

    Met dank aan Carla Haelermans voor deze drieslag.

    Maar okรฉ, leuk die drie invalshoeken ๐Ÿ™‹๐Ÿปโ€โ™‚๏ธ Wat betekent dit eigenlijkย voor de praktijk? Wat vraagt dit van een school of opleiding? In mijn boekย ๐ถ๐˜ฉ๐‘Ž๐‘ก๐‘ก๐‘’๐‘› ๐‘š๐‘’๐‘ก ๐‘๐‘Ž๐‘๐‘œ๐‘™๐‘’๐‘œ๐‘›ย werk ik acht adviezen uit, om als het ware een voedingsbodem te creรซren waarop AI op verantwoorde wijze kan ontspruiten. Check ze alle acht in de video ๐ŸŽฅ

    Onthoud hierbij: het fraude-narratief, waarbij we leerlingen/studenten beschuldigen van valsspelen is onhoudbaar. Als een leerling/student een opdracht kan doen met AI, dan deugt die opdracht niet. ‘๐‘‰๐‘Ž๐‘™๐‘–๐‘‘๐‘–๐‘ก๐‘ฆ ๐‘š๐‘Ž๐‘ก๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘  ๐‘š๐‘œ๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘ก๐˜ฉ๐‘Ž๐‘› ๐‘๐˜ฉ๐‘’๐‘Ž๐‘ก๐‘–๐‘›๐‘”’ย schrijft Dawson in een lezenswaardig artikel (๐Ÿ‘‰๐Ÿป https://lnkd.in/dvWuqezW). Kortom, pak het probleem aan daar waar het hoort: als onderwijskundig vraagstuk. Terug naar de tekentafel, maar wel met goede ondersteuning.

    Check de video en laatย  weten: hoe gaan jullie om met AI in het onderwijs? Wat werkt wel, wat niet? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! ๐Ÿ‘‡

    Barend Last komt naar de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2025! Op donderdag 23 januari geeft hij om 11.30 uur een interactieve sessie op de NOT Mainstage. ย Met een flinke dosis humor ๐Ÿ˜€ en inspirerende voorbeelden biedt hij een frisse kijk op de wereld van innovatie ๐Ÿš€. Mis het niet en registreer je hier voor gratis toegang.ย 

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS