Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
23 June 2020
Artikel delen

De Rolf Connect hub stopt coderen in een hip jasje

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Met de Connect Hub van Rolf groep leren kinderen spelenderwijs coderen. Het spel is in te zetten in alle groepen van het basisonderwijs. Binnen het spel zijn er vier planeten, waarin de moeilijkheidsgraad oploopt. Doormiddel van een ruimtereis leer je onderweg programmeren, verschillende functies gebruiken, herhaalbare patronen herkennen en veel meer.

    Door Esther van der Knaap

    Connect – coderen

    Connect=verbinden. Hub=een apparaat om computers met randapparatuur te verbinden. En dat brengt ons meteen tot de kern: je hebt de hub nodig, om de verschillende spellen die aangeboden worden met de computer, je telefoon, of tablet te verbinden. De hub is het apparaat daarmee centraal staat in dit hele proces. Bij de hub zijn een aantal spellen te verkrijgen. In deze blogpost zullen we inzoomen op de Connect – Coderen. Er zijn ook een rekenvariant en een variant met vormen en kleuren te verkrijgen. Voor iedere leeftijd een eigen aanbod dus!

    Tips van Lotje en ons

    Lotje helpt de kinderen door alle fases van het spel heen. En dat is superhandig! Alle tips die je als leerkracht zou kunnen geven, kan Lotje ook geven. Op deze manier stimuleert het spel de leerlingen steeds een stapje verder te komen in de leerlijn van coderen/programmeren.

    Via het scherm kun je de kijkhoek veranderen. En dat is handig! Wanneer je de robot bijvoorbeeld een route moet laten lopen, is het soms handig hem vanuit zijn rug te zien bij iedere stap die je gaat plannen.

    Wat leer je met Connect hub – coderen?

    Zoals we in de startblog van deze week al aangaven, valt coderen onder de pijler van computational thinking, en daarmee onder de 21e eeuwse vaardigheden. SLO zette deze vaardigheden uit in een leerlijn, die je in zijn volledigheid HIER kunt vinden.
    Vaardigheden die gestimuleerd worden met dit spel zijn:

    • een probleem kunnen herformuleren;
    • gegevens verzamelen;
    • gegevens analyseren;
    • probleem kunnen opdelen in stapjes;
    • gegevens kunnen visualiseren;
    • stappen kunnen automatiseren;
    • aan de slag met algoritmes en procedures;
    • parallellisatie.

    Samengevat kunnen we stellen dat de Connect hub, samen met de Connect Coderen, vrijwel alle gestelde doelen dekt. Kinderen van alle leeftijden kunnen er door het gedifferentieerde aanbod mee aan de slag. Dit alles maakt de Connect hub – Coderen tot een spel dat zeer waardevol is om in te zetten wanneer je serieus aan de slag wilt met de 21e eeuwse vaardigheden, en computational thinking in het bijzonder!

     

    Lees het volledige artikel hier

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS