Professionals uit voornamelijk de kinderopvang en bibliotheekbranche worden muzikaal verwelkomd door theatermaker Reinier Demeijer. Een mooie start van een sessie waarin deelnemers de mogelijkheid krijgen om via een digitaal prikbord (Mural) en een chatfunctie mee te praten over het thema ‘veilige hechting mét media’. “Het doel van deze sessie is om samen verschillende aspecten van dit thema te onderzoeken. We hopen jullie inzichten en tips te bieden voor de dagelijkse praktijk”, verduidelijkt Freek Zwanenberg.
Zorgen
De sessie start met een poll. Het gros van de aanwezigen is het een beetje (49%) of geheel eens (40%) is met de stelling: ‘Ik maak me wel eens zorgen over ouders die voortdurend op hun mobiel zitten.’ Als kinder- en jeugdpsychiater is Marja van ‘t Spijker in het onderwerp hechting en smartphone gedoken, omdat ze zich er – net als het merendeel van de aanwezigen – zorgen overmaakt.
De vraag is duidelijk: hoe gaat het met de interactie tussen (jonge) kinderen en hun ouders, als daar steeds een scherm tussen zit? Freek: “In het Engels is daar een term voor; technoference. Maar in ons land lijkt het nog niet echt bespreekbaar. Daarom hebben we jou voor deze sessie gevraagd. Want we kennen allemaal wel het beeld van de speeltuin waar ouders op een bankje zitten te staren naar hun beeldscherm, en niet meer opkijken naar hun kind.”
Lees verder op Mediawijzer.net voor het gehele verslag.
Voeg ervaringen toe
Ervaringen toevoegen is waar de laatste spreker voor pleit. Onderwijsadviseur Martijn Hermsen streeft er binnen de Rolf groep naar om op een effectieve manier ICT in te zetten. “In de eerste 1000 dagen is media inderdaad niet nodig. De vraag is: wat doe je daarna? Want technologie is verweven in onze levens. Het hoort erbij en dus is het de taak van opvoeders om jonge kinderen vanaf twee jaar ermee vertrouwd te maken. Ze moeten immers leren met digitale materialen, en welk beroep ze in de toekomst ook gaan uitoefenen; ze komen ermee in aanraking. Ook boswachters worden tegenwoordig met technologie het bos ingestuurd.”
Daarom pleit Martijn ervoor om kinderen van jongs af aan op een veilige manier te laten hechten met de technologie om zich heen. Met mate, goed doordacht en samen. “Geef bijvoorbeeld kleuters eens een iPad in handen en laat ze ‘de lente’ fotograferen. Het gaat dan niet alleen om de techniek, maar ze kijken ook om zich heen, zijn in beweging, werken samen. En ga met de kinderen in gesprek. Benoem wat je ziet; zo ben je niet alleen bezig met verwerking wat de relatie en hechting versterkt, maar werk je ook aan de woordenschat. Ouders kunnen dat ook doen na een dagje dierentuin bijvoorbeeld”, tipt hij.
“Computational thinking is één van de vaardigheden binnen digitale geletterdheid. Er wordt vaak gedacht dat je dit met de computer moet doen, maar dat is niet nodig. Het gaat om een complexe opdracht opdelen in kleine stukjes. Professionals zijn daar dagelijks mee bezig: ‘we gaan buitenspelen’, bestaat uit allerlei stapjes: jas aan, in de rij, rustig naar buiten. Maar je kunt er ook matten van Let’s go code voor gebruiken. Een kind is de robot, een ander kind stuurt ‘m aan. Zo kun je al op jonge leeftijd samen met digitale geletterdheid aan de slag.”