Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Hoe Covid-19 en de cloud het onderwijs voor altijd hebben veranderd
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieBijna een jaar geleden moesten miljoenen leerlingen en studenten in Nederland en ook in België ineens overschakelen naar leren op afstand vanuit huis. Covid-19 en de lockdown dwongen scholen en universiteiten om een noodonderwijsplan op te stellen en hun algemene onderwijsmethoden, trainingen en processen op lange termijn te heroverwegen.
Deze situatie bood de onderwijssector de kans om zijn investeringen in digitale technologieën en virtueel onderwijs te gebruiken. Maar nu we zijn begonnen aan een nieuw schooljaar en er nog steeds maatregelen voor sociale afstand worden genomen, zullen veel klassen niet samenkomen in traditionele klaslokalen. Miljoenen studenten leren nu thuis. En leiders in de publieke sector creëren nieuwe modellen om ervoor te zorgen dat leren duurzaam en voor iedereen toegankelijk is. Deze veranderingen brengen hun eigen uitdagingen met zich mee, maar brengen ook nieuwe mogelijkheden voor het lopende schooljaar.
Ondanks enkele uitdagingen (sociaal-politiek, economisch, competitief en technisch), zijn onderwijsinstellingen duidelijk dat technologie het gemakkelijker en sneller heeft gemaakt om te innoveren en te voldoen aan de veranderende behoeften van studenten. Op basis van onze interacties met klanten en onderwijsleiders hebben we meer geleerd over de kansen die de technologie hen bood in deze onzekere tijden.
Thuis toegang krijgen tot tools en bronnen
Toen scholen over de hele wereld in maart 2020 overstapten op online leren, moesten ze verschillende uitdagingen snel oplossen, waaronder: apparaten bij leerlingen, docenten en personeel krijgen en ervoor zorgen dat iedereen verbinding met internet kon maken. Voor de faculteit moesten beheerders ervoor zorgen dat iedereen desktop-toegang had terwijl ze fulltime thuis werkten, zodat ze toegang hadden tot bestanden en applicaties en konden samenwerken met ander personeel. Tegelijkertijd stonden studenten voor dezelfde uitdagingen: ze hadden apparaten om op afstand te communiceren met docenten en klasgenoten en internettoegang nodig.
In de Benelux hadden veel instellingen al een digitale mindset. Veel van deze online vergader- en educatieve tools waren al op de markt beschikbaar. Door het nieuwe toegenomen gebruik van die tools tijdens activiteitspieken door veel meer mensen, was een robuuste infrastructuur nodig om dit te ondersteunen. Een eLearning-bedrijf dat cloudtechnologie gebruikt om de piek van het verkeer te ondersteunen, is Squla. Het Nederlandse bedrijf heeft zijn educatieve gamingplatform gebouwd op Amazon Web Services (AWS). Dankzij dit en de steun van AWS-partner Oblivion kon Squla opschalen en de piek in de vraag opvangen.
Nieuwe perspectieven
Lesmodellen veranderen en dwingen universiteiten, hogescholen en scholen om hun zakelijke en financiële modellen aan te passen. Dalende inschrijvingen, stijgende gezondheids- en veiligheidskosten, een daling van het aantal internationale studenteninschrijvingen en bezuinigingen op overheidsfinanciering stellen onderwijsinstellingen over de hele wereld voor nieuwe financiële uitdagingen.
Ondanks deze uitdagingen hebben onderwijsinstellingen de kans om te innoveren en te gedijen in dit tijdperk van snelle veranderingen en onzekerheid. Nieuwe technologieën laten steeds meer zien hoe ze de leerresultaten van leerlingen kunnen verbeteren, het lesgeven effectiever kunnen maken en samenwerking en betrokkenheid kunnen stimuleren. Om de voordelen van technologie ten volle te benutten, moeten onderwijsinstellingen een cultuur van verandering omarmen en dit moment gebruiken als een kans om te experimenteren en te innoveren om aan de veranderende behoeften van hun studenten te voldoen.
Bron: School It
Klik hier om het artikel in zijn volledigheid te lezen
Dit is een bijdrage van Christian Zahorski Philippe, hoofd van PAN EU AWS Public Sector. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.