Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
27 December 2023
Artikel delen

Ik heb niets met ict

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    (Tessa van Zadelhoff ) Sinds ruim een jaar heb ik een nieuwe functie binnen mijn bestuur. Vanuit de staf onderwijs en innovatie ben ik directeur geworden van een van onze basisscholen. Mijn eigen wens, ik wilde weer terug de school in. Inmiddels werk ik bijna 30 jaar in het onderwijs; als leerkracht, ict-coördinator, bovenschools ict-er, stafmedewerker, zelfstandig ondernemer en nu dus als schoolleider. Er is veel veranderd in het onderwijs de afgelopen 30 jaar. Maar sommige dingen lijken maar niet te veranderen.

    De focus ligt binnen onze stichting, zoals bij veel scholen, op de basisvaardigheden. Taal en rekenen, dat is evident. Burgerschap? Oh ja, daar moeten we zeker ook iets mee. En digitale geletterdheid natuurlijk. Maar helaas is dat laatste nog steeds niet zo natuurlijk.  ‘Ik heb niets met ict’ hoorde ik een collega laatst verzuchten. En dat kan dus niet. Het kan niet zo zijn dat je niets hebt met ict terwijl het zo’n belangrijk onderdeel van onze samenleving is geworden. Van de leefwereld van onze leerlingen, van ons werk in het onderwijs, van onze interactie met elkaar.

    Aan het einde van 2023 worden de geactualiseerde kerndoelen digitale geletterdheid opgeleverd aan het ministerie van OC&W. Het duurt dan nog even voordat ze daadwerkelijk vastgesteld worden. Er volgt eerst een beproevingsperiode van 12 maanden. Deze kerndoelen gaan ons echter wel helpen, ze geven kaders waaraan we moeten voldoen. Persoonlijk ben ik daar blij mee, digitale geletterdheid is een complex geheel.

    Belangrijk is dat we onze leerlingen helpen om digitaal geletterd te worden. Dat gaat niet vanzelf. Leerlingen lijken vaak heel handig op digitaal gebied maar weten vaak niet hoe zij verantwoordelijk om kunnen gaan met technologie. Je hebt daarbij hulp nodig van volwassenen. Wanneer je digitaal geletterd bent opent dat mogelijkheden. Je kunt op zoek naar betrouwbare informatie, weet hoe je dit kunt checken, kunt informatie verwerken en bent je bewust van de risico’s van wat je online doet. Je komt meer tot leren. Net als lezen, schrijven en rekenen is ook digitale geletterdheid een belangrijke vaardigheid om kansengelijkheid te bevorderen.

    Als onderwijsprofessional is het je taak om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. Digitale geletterdheid maakt daar onderdeel vanuit. Dus, je mag het best lastig vinden. Deel dat ook gewoon met je leerlingen. Wij kunnen veel van hen leren op dit gebied. Ze hebben vaak meer ervaring met digitale middelen. Maar zij kunnen ook van ons leren. Over oorzaak en gevolg, over het inschatten van risico’s en over het handig gebruik maken van digitale technologie. Dus zeg niet meer dat je niets met ict hebt, maar ben nieuwsgierig. Pak de uitdaging aan en word samen met je leerlingen digitaal geletterd.

    Tessa van Zadelhoff deelt in deze column haar gedachten vanuit de rol van de Digitaal Geletterde Schoolleider.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS