Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
21 March 2024
Artikel delen

Initiatief: jij bent de Oscar-winnaar in jouw les

Categories

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Als docenten in de 21e eeuw worden we regelmatig geconfronteerd met de vraag: laten we technologie het voortouw nemen, of houden we zelf stevig de touwtjes in handen? Met de opkomst van AI en andere geavanceerde technologieën in het onderwijslandschap, is dit een vraag die ons niet alleen uitdaagt, maar ook de potentie heeft om de manier waarop we onderwijzen fundamenteel te veranderen.

Het is gemakkelijk te denken dat technologie, met zijn onbegrensde mogelijkheden, ons als docenten naar de achtergrond kan duwen. AI kan op maat gemaakte leerervaringen bieden, onmiddellijk feedback geven, en zelfs het leren van leerlingen en studenten analyseren om de lesstof beter af te stemmen. Zeker indrukwekkend. Toch? Maar hier rijst de vraag: worden we dan slechts toeschouwers in ons eigen klaslokaal?

Laten we dit eens omdraaien. In plaats van technologie als een bedreiging te zien, kunnen we het beschouwen als een uitbreiding van onze eigen capaciteiten. Ja, AI kan ongelooflijke dingen doen, maar het mist een cruciaal element dat elke docent in overvloed heeft: the human factor. Het is aan ons om de technologie te sturen, te vormen en in te zetten op een manier die onze leerlingen ten goede komt.

Het is belangrijk dat we ons niet overweldigd voelen door de technologische vooruitgang, maar dat we ons er juist door laten inspireren. Door op de hoogte te blijven van wat er “te koop” is, kunnen we bewuste keuzes maken over hoe en wanneer we technologie inzetten in onze klaslokalen. Dit betekent niet dat we alles moeten omarmen wat nieuw is; het betekent dat we kritisch moeten nadenken over de toegevoegde waarde van elke tool. Tool volgt immers altijd doel.

Technologie als een medespeler, niet als de hoofdrolspeler. Onze rol als docenten evolueert: we worden regisseurs die zorgvuldig selecteren welke technologische hulpmiddelen we gebruiken om het verhaal van onze leerlingen te verrijken. We moeten de balans vinden tussen het benutten van de kracht van technologie en het behouden van onze unieke invloed op het leerproces.

Is AI echt een bedreiging? Alleen als we niet begrijpen wat het te bieden heeft. Kennis is de eerste stap tot begrip, en door ons te verdiepen in de mogelijkheden van deze technologie, kunnen we ervoor zorgen dat we niet alleen de touwtjes in handen houden, maar dat we ze ook gebruiken om de spreekwoordelijke vlieger, hoger en verder te laten vliegen dan ooit tevoren.

Deel het podium met technologie, maar bedenk altijd voor welke acteur jouw publiek komt.

 

Over de auteur

Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculumontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie.

Jan-Wolter is Head of Education bij LessonUp en docent Popgeschiedenis, curriculumontwikkelaar Muziektechnologie en lerarenopleider bij ArtEZ, University of the Arts

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS