Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
13 October 2022
Artikel delen

Intelligente technologie in de klas

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Intelligente technologie in de klas

    Al vanaf de start in 2009 is Prowise Learn (toen nog Oefenweb) een aanvullend oefenprogramma. Bedoeld om te gebruiken naast een methode die de leerkracht al inzet en als verrijking van het onderwijs dat gegeven wordt in de klas. Door de jaren heen is het aanbod aan oefeningen en functionaliteiten vergroot, maar de visie van Learn is hetzelfde gebleven: voor elk kind een eerlijke kans.

    Overstijgt adaptiviteit

    Kinderen oefenen spelenderwijs in Rekentuin, Taalzee en Words&Birds altijd op hun eigen tempo en niveau met rekenen, taal en Engels. Het volledig adaptief systeem van Learn is ontstaan uit onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam en daarmee wetenschappelijk onderbouwd. Tijdens het oefenen wordt het niveau van een kind doorlopend gemeten aan de hand van de gegeven antwoorden en hierop worden de aangeboden opgaven meteen aangepast. De oefenstof sluit daardoor altijd aan bij het niveau van een kind. Deze intelligentie overstijgt adaptiviteit. Doordat Learn niet gekoppeld is aan welke methode dan ook, kan het helemaal naar de wensen en het inzicht van de school of leerkracht ingezet worden. De leerkracht heeft de regie over de inzet, uitvoering en interpretatie voor maximale ondersteuning van de leerlingen.

    Elke school gebruikt Learn anders

    Doordat Prowise Learn bedoeld is als een aanvullend oefenprogramma, geeft dat ruimte en mogelijkheden om maatwerk toe te passen binnen de visie van de school. Zo zijn er scholen die Learn gebruiken als huiswerktool en extra oefening bij een weektaak. Maar ook ter verrijking voor sterke leerlingen, ondersteuning voor leerlingen die hulp nodig hebben met specifieke lesstof, adaptieve verwerking van de methodestof, etcetera. De mogelijkheden zijn eindeloos en elke school bepaalt dan ook zelf hoe intensief ze gebruik wil maken van Learn.

    De leerkracht maakt het verschil

    Ook al neemt Learn routinewerk uit handen van leerkrachten, hun actieve betrokkenheid is nog net zo onmisbaar als in de tijd van het schriftje en de werkbladen. Een leerkracht heeft namelijk vaardigheden waar intelligente technologie niet over beschikt, en geen vervanging voor kan en mag bieden, zoals pedagogisch tact, instructie en feedback op maat geven en het kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen. Daarnaast is de leerling gebaat bij een goede interpretatie van de data en rapportages in Learn. Het systeem signaleert wel met welke stof leerlingen moeite hebben, maar vervolgens is het aan de leerkracht om de juiste instructie aan de juiste leerlingen te geven om hen zo een stapje verder te helpen. Op die manier kan Learn de dagelijkse lessen in de klas aanvullen en versterken.

    De tijd waarin we leven vraagt om goed ontwikkelde digitale vaardigheden. Het gebruik van Learn en andere technologie binnen de muren van de school, staat of valt mede door de digitale vaardigheden van de leerkrachten. Hier speelt de visie van de school een belangrijke rol. Ook hierin kan Prowise een actieve rol spelen.

    Ontwikkeling van kinderen

    Om uit Learn te halen wat erin zit, raden we aan om goed doordacht aan de slag te gaan. Prowise staat altijd klaar om desgewenst advies te geven of langs te komen voor het houden van een inspiratiesessie. Een duidelijk idee of visie, over wat de school wil bereiken met het werken met Learn, vergroot de betrokkenheid van leerkrachten en dat komt de ontwikkeling van kinderen altijd ten goede.

    Deze blog is geschreven naar aanleiding van een verkenning van de Onderwijsraad: Inzet van intelligente technologie.

     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS