Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Interactie: zoveel leuker zonder technologie
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieIn een wereld waarin technologie bijna elk aspect van ons leven raakt, zou je denken dat dit ook de sleutel is tot succes in het onderwijs. Echter, ondanks alle gadgets en apps in de klas, blijft de essentie van leren – heel verrassend – iets heel menselijks.
Maar uiteindelijk draait het allemaal om interactie. Niet zozeer tussen leerlingen en de nieuwste technologische platforms, apps of chatten met AI, maar tussen de leerlingen zelf, tussen de leraar en de leerlingen, en tussen de leerlingen en de leerstof. Dit is waar het echte leren gebeurt, en geen enkele app kan dat vervangen.
Technologie kan geweldig en fascinerend zijn. Het kan deuren openen naar nieuwe kennis en manieren om te leren die we ons tien jaar geleden niet eens konden voorstellen. Maar het kan ook afleiden.
De echte magie in de klas ontstaat wanneer leerlingen met elkaar in discussie gaan, wanneer ze samenwerken om een probleem op te lossen, of wanneer ze leren door te doen en te ervaren. Deze interacties bouwen niet alleen kennis op, maar ontwikkelen ook sociale vaardigheden en kritisch denken.
En wat te denken van de relatie tussen leraar en leerlingen? Een goede leraar voelt zijn klas aan, weet wanneer een grapje kan, of juist wanneer het tijd is voor een serieus gesprek. Deze subtiele vormen van communicatie en begrip gaan veel verder dan wat technologie kan bieden.
Daarnaast is er de verbinding met de leerstof zelf. Echte betrokkenheid ontstaat niet door simpelweg te swipen of klikken, maar door diepgang, door vragen te stellen en door de stof vanuit verschillende hoeken te benaderen. Technologie kan hierbij ondersteunen, maar het is uiteindelijk de nieuwsgierigheid en de inzet van de leerling die het verschil maakt.
Dus ja, technologie heeft zeker een plaats in de klas, maar laten we niet vergeten wat echt belangrijk is: de menselijke interactie. Het is de leraar die inspireert, de leerling die vraagt, en de groep die samen leert. Dat is waar onderwijs om draait. Pas als je die essentie van het onderwijs begrijpt, kun je technologie goed inzetten.
Over Jan-Wolter Smit
Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculum ontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie. Als Head of Education en late founder zorgt Jan-Wolter ervoor dat de missie van LessonUp en de behoeften vanuit het onderwijs met elkaar in evenwicht zijn én versterken.