Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Krachtig innoveren bij Lucas Onderwijs: ‘Enthousiasme alleen is niet genoeg’
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieHoe kunt u technologische innovaties zo benutten dat ze helpen het onderwijs echt duurzaam te verbeteren? Bij Lucas Onderwijs, een schoolbestuur met scholen in de regio Haaglanden, volgen schoolteams visietrajecten om dat te bereiken. Maike Kouwenhoven en Raymond Trippe, beleidsmedewerkers Onderwijs Kwaliteit & Innovatie, begeleiden die trajecten. Eén ding is zeker, weten ze: die olievlek waarmee innovaties vanzelf hun weg vinden, bestaat niet.
Door de redactie van Kennisnet
“Die bekende ‘olievlek’ is een heel grappig woord, maar zo werkt onderwijs innoveren gewoon niet”
Wat willen we bereiken met VR-brillen?
Een voorbeeld. “Die nieuwe VR-bril die Apple net geïntroduceerd heeft. Enthousiastelingen zien meteen kansen voor het onderwijs, maar waar is die bril precies een oplossing voor? Wat wil je daarmee gaan bereiken? En hoe? Die bekende ‘olievlek’ is een heel grappig woord, maar zo werkt onderwijs innoveren gewoon niet.”
Schoolbrede visietrajecten
Om de scholen bij dit proces te helpen, biedt Lucas Onderwijs visietrajecten aan. Tijdens OnderwijsInZicht 2023 vertellen ze er alles over. Raymond Trippe verzorgt de visietrajecten voor het voortgezet onderwijs, Maike Kouwenhoven voor het primair onderwijs. Kouwenhoven is naast haar werk als beleidsmedewerker leerkracht van groep 8 van basisschool de Waterwilg. Kouwenhoven: “We helpen teams hun schoolvisie te vertalen naar een visie op technologische innovatie. Dat zijn twee verschillende dingen, maar ze gaan hand in hand. Dat doen we heel bewust met een zo breed mogelijk groep, met iemand uit de onderbouw, middenbouw, bovenbouw en het management, zodat de visie schoolbreed gedragen wordt.”
Plan maken: hoe gaat u de technologie inzetten
Daarna komt het aan op de onderbouwing van de beslissing om een bepaalde technologie te gaan gebruiken, en op een goed plan. “Hoe ga je die technologie precies inzetten? Iets alleen maar doen omdat het leuk is, dat werkt heel eventjes voor een paar mensen.” Trippe: “In het onderwijs hebben we het diepste verlangen om kinderen de juiste kennis en vaardigheden mee te geven. Voor nu, maar ook voor in de toekomst. Maar dat diepste verlangen moet geconcretiseerd worden. We leven in een technologisch tijdperk en moeten de kinderen daarop voorbereiden. ‘We denken dat dit en dit de technologie is waarmee we dat doen. Maar klopt dat ook?’ Die check moeten we doen.”