Kinderen in de leeftijd 7 tot en met 12 jaar zijn volgens hun ouders ruim 3 uur per dag met media bezig. Ongeveer de helft (48%) van de ouders geeft aan dat hun kind sinds de lockdown beduidend meer achter een beeldscherm zit dan voorheen. Een kwart van de ouders (26%) vindt het lastiger om in deze tijd het mediagebruik van het kind in te perken. Restricties opleggen doet gemiddeld maar 28% van de ouders.
In de ochtend en middag zijn kinderen vooral zelfstandig of met vriendjes, zusjes of broertjes bezig met media. Ouders vinden media daarbij handig als ‘oppas’ om kinderen tot rust te brengen, verveling tegen te gaan of om zichzelf de gelegenheid te geven tot andere bezigheden. Van verschillende mediaopvoedstrategieën komt supervisie (van een afstand meekijken en helpen bij online huiswerk) dan ook het meest voor; gemiddeld doet 46% van de ouders dit.
Samen media gebruiken
De interesse van ouders voor het mediagebruik van hun kinderen is overdag dus niet groot. Pas in de avond hebben ze de gelegenheid om samen media te gebruiken, vooral voor ontspanning. 1 op de 3 ouders geeft aan dat ze bewust samen met de kinderen kijken of gamen. Slechts 1 op de 5 ouders geeft actief hulp en uitleg bij het mediagebruik, of dit nu interactieve sociale media of meer traditionele passieve media betreft, zoals het vertellen wat echt of onecht is, hoe je veilig kunt internetten of wat de rol van reclame is.
Peter Nikken, als lector Jeugd & Media verbonden aan Hogeschool Windesheim – “Uit internationaal onderzoek weten we dat oprechte betrokkenheid van ouders bij wat kinderen online doen, helpt om kritischer te worden, beter voor jezelf te kunnen zorgen, het beter op school te doen, en gewoon samen meer plezier te hebben. Juist basisschoolkinderen hebben die steun van ouders nodig, omdat de cijfers van de monitor ook aantonen dat veel kinderen nog niet zo mediawijs zijn.”
Moeilijk om met ouders over gamen en sociale media te praten
Uit een analyse van YoungCrowds (een enquête onder schoolkinderen van groep 7 en 8) komt naar voren dat veel kinderen het ingewikkeld vinden om met hun ouders over gamen en sociale media te praten. De Monitor Mediagebruik 7 – 12 jaar ondersteunt dit. Slechts 27% van de ouders heeft de afgelopen maand met hun kind gepraat over ervaringen op sociale media/internet en 26% heeft het samen gehad over ervaringen tijdens het gamen.
Naar aanleiding van het boek ‘Mijn gamende kind’ waarin ouders worden geadviseerd hoe zij meer inzicht krijgen in de digitale leefwereld van hun kinderen, zijn kinderen van groep 7 en 8 naar hun beleving gevraagd. Ze geven aan dat zij er meer met hun ouders over willen praten en behoefte hebben aan duidelijke regels. Op 16 februari gaan onderzoeker Peter Nikken, gamer Koen Schobbers en opvoeder (en schrijver) Deirdre van Enthoven onder begeleiding van prinses Laurentien in dialoog over de digitale leefwerelden van kinderen en ouders.