Tip hier de redactie
Nieuws
Bekijk overzicht
29, Wednesday, April , 2020
Artikel delen

Grote verschillen in niveau digitale geletterdheid tussen leerlingen

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Onderzoek toont aan dat er grote verschillen in digitale geletterdheid zijn tussen leerlingen van hetzelfde onderwijsniveau. Hiermee staan docenten voor een uitdaging. Digitale geletterdheid wordt mogelijk binnenkort opgenomen in het curriculum. Wat betekent dat docenten serieus met deze niveauverschillen aan de slag moeten. Dit terwijl het vakgebied Digitale Geletterdheid voor hen nog redelijk nieuw is. Dit laat de Leerlingmonitor Digitale Geletterdheid 2020 van Kennisnet zien.

    Grote verschillen in resultaten onderzoek

    Uit onderzoek, door Universiteit Twente, blijkt dat er grote verschillen zijn in digitale vaardigheden tussen leerlingen. De ene groep leerlingen is een stuk digitaal vaardiger dan een ander groep leerlingen uit diezelfde klas. Het onderzoek bestond uit een digitale toets die is gegeven onder 746 leerlingen tussen de 10 en 13 jaar in het basis- en voortgezet onderwijs.

    Opbouw in vaardigheden

    Uit de toets blijkt dat er een opbouw zit in het verwerven van vaardigheden. De meerderheid van de leerlingen is in staat digitale producten, als blogs, te maken. Het zoeken naar relevantie informatie op het internet, het maken van een sterk wachtwoord en het ethisch bewust handelen blijkt voor veel leerlingen een stuk moeilijker.  Beoordelen of informatie relevant en/of te vertrouwen is en het oplossen van alledaagse vraagstukken met ICT vinden veel leerlingen een stuk ingewikkelder.

    Advies leerlingmonitor digitale geletterdheid

    De opstellers van de monitor adviseren docenten al op de basisschool een stevig fundament in digitale geletterdheid te leggen, zoals het bewust omgaan met privacy en het uitwisselen van digitale informatie. Naast aandacht voor leesvaardigheid in het algemeen zou op scholen ook meer aandacht besteed kunnen worden aan het lezen van niet-lineaire digitale teksten. Het lezen van teksten op internet omvat namelijk andere leesvaardigheden dan het lezen van boeken.

    Bekijk hier het volledige artikel.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS