Dit artikel staat op icthealth.nl.
Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Lees je digiwijs voor digitale geletterdheid op school
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieZwijsen presenteert boeken met thema’s gameverslaving, social media en fake news
Digitale geletterdheid is in onze maatschappij niet meer weg te denken. Zeker nu we met z’n allen veel digitaal communiceren in deze coronatijd. Maar hoe leren kinderen nu wat echt en wat nep is in deze digitale samenleving? In de nieuwe boekenserie Lees je digiwijs van Zwijsen, schrijven verschillende kinderboekenschrijvers én experts over onderwerpen die bij digitale geletterdheid horen. De eerste vier boeken zijn nu verschenen: Code WIFI (patroonherkenning), Stop (gameverslaving), Nep (over fake news) en Hartjes & bommen (social media).
‘Scholen moeten met digitale geletterdheid aan de slag. Leerlingen zijn de hele dag door online bezig. Dus het is heel belangrijk dat ze mediawijs zijn en alle vaardigheden kennen die ze nodig hebben om in de digitale wereld te functioneren’, vertelt Eliane Segers, ze is onder meer Hoogleraar Leren en Technologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
‘Digitaal geletterd ben je, als je de vier basisvaardigheden beheerst: ict-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Deze vaardigheden zijn nodig om goed te functioneren in de maatschappij, zowel in een leer- als in een werkomgeving. Het gaat daarbij om de samenhang tussen die vier vaardigheden’, staat in het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet.
Lees je digiwijs: de serie
De serie Lees je digiwijs is speciaal gemaakt voor leerlingen in de bovenbouw en sluit aan op de vier basisvaardigheden die Kennisnet benoemt. De boeken Code WIFI en Stop zijn voor kinderen in groep 5-6 en de boeken Nep en Hartjes & bommen voor groep 7-8. De verhalen zijn spannend en herkenbaar. De begrippen worden uitgelegd in informatieve kaders en een woordenlijst.
‘De onderwerpen die in deze serie behandeld worden, zijn aansprekend voor kinderen. Het zijn spannende verhalen, over gameverslaving en fake news, maar de boeken zijn ook leerzaam. Door de informatieve kaders (waarin alle begrippen uitgelegd zijn) in de boeken’, vertelt Mickey Touwslager, expert op het gebied van digitale geletterdheid.
Vier digitale vaardigheden in een serie
Bekende kinderboekenschrijvers schreven de boeken over digitale geletterdheid. Zo schreef Monique van Hest (Master Media Innovation) Code WIFI. Dit boek gaat over patroonherkenning en computational thinking. Jørgen Hofmans, schrijver van Stop, was ooit zelf verslaafd aan gamen. Zijn boek gaat over een jongen met een gameverslaving.
Caja Cazemier (bekend van #selfie en Like me!) schreef Nep. Dit boek behandelt het onderwerp ‘fake news’. Hartjes & bommen gaat over social media en de impact ervan en is geschreven door Marlies Slegers (bekend van de social media-roman Vijftien).