Tip hier de redactie
Nieuws
Bekijk overzicht
11, Friday, October , 2019
Artikel delen

MediaMasters: wat is er nieuw dit schooljaar?

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    De digitale mogelijkheden volgen elkaar in hoog tempo op en steeds meer kinderen leven in een wereld gevuld met apps en digitale tools. Slim aanstaan maakt het leven makkelijker. Videobellen met oma, online solliciteren op die droomvacature en met één druk op de knop die mooie vakantiefoto delen met al je vrienden. Maar te veel schermtijd en een overschot aan informatie en prikkels kan er ook toe leiden dat je lichaam protesteert. Op welke manier hebben apps een positieve invloed? En wanneer zit technologie juist in de weg?

    Wanneer kies jij om aan of uit te staan? Die vraag staat centraal tijdens de 10e editie van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november 2019). Het hoogtepunt van MediaMasters is de landelijke wedstrijd die plaatsvindt tijdens de campagne. Hierbij strijden duizenden groepen 7 en 8 om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Tijdens het spelen van de spannende game gaan de leerlingen aan de slag met uiteenlopende mediawijze thema’s: van privacy en online pesten tot programmeren en cybercrime. Hoe hebben de makers van MediaMasters het thema ‘Aan of uit?’ in de editie van dit schooljaar verwerkt? We spreken met Sarah Hijmans, eindredacteur van de serious game, die ons vertelt wat we allemaal kunnen verwachten.

    Vier jonge experts maken kinderen mediawijzer

    Dit jaar verbinden vier jonge vakprofessionals zich als ambassadeurs aan MediaMasters. Tijdens de Week van de Mediawijsheid zetten presentatrice en journaliste Samya Hafsaoui (Na het Nieuws), AZ’s eerste officiële FIFA eSporter Aristote Ndunu, Nederlands jongste ethisch hacker Jurre Groenendijk en Codam-vlogger Roos Cocolien Steigenga zich in om leerlingen mediawijzer te maken. Zij dragen bij aan aan de bewustwording rondom digitale kansen, risico’s en balans in een wereld vol media.

    Sarah Hijmans, inhoudelijk producent van MediaMasters, benadrukt het belang van de vier jonge ambassadeurs: ‘’Deze jongeren zijn op een inspirerende manier bezig met (digitale) media en kunnen daarom voor kinderen een voorbeeld zijn’’. Vlogger Roos is zich dan ook bewust van haar rol als voorbeeld: ‘’We leven in een digitaal tijdperk en mediawijsheid is daarom super belangrijk. Voor mij als vlogger is het belangrijk om de juiste keuzes te maken in wat ik wel of niet deel’’. Ook presentatrice en journaliste Samya vindt het belangrijk om stil te staan bij wat zij deelt via sociale media: ‘’Ik vind het heel belangrijk om anderen op sociale media te laten zien dat er heel veel verschillende vormen zijn van content en dat niet alles zo perfect hoeft te zijn’’.

    Aristote komt als fanatiek eSporter en YouTuber zelf dagelijks in aanraking met digitale balans. “’Ik stel altijd prioriteiten. Dat helpt je overzicht houden op alle zaken die spelen in je leven en je kunt bepalen wat op specifieke momenten belangrijk is. Ik vind het dan ook belangrijk dat kinderen verantwoord omgaan met de media’’. Ethisch hacker Jurre draagt weer op een andere manier een steentje bij wanneer het gaat om bewustwording rondom mediawijsheid. Hij geeft lezingen bij bedrijven over zijn ervaringen met hacken en geeft daarbij tips hoe zij zichzelf kunnen beveiligen. Ook gaat hij langs op scholen door het hele land om te vertellen hoe je je hack-talent inzet voor iets goeds.

    NPO-serie ‘Hunted’ inspiratie voor nieuwe MediaMasters

    De inhoud van de serious game is dit jaar geïnspireerd door de populaire NPO-serie Hunted. In MediaMasters worden de deelnemers achtervolgd door een team van professionele opsproringsexperts die zij zo goed mogelijk moeten zien te ontlopen. “In MediaMasters krijgt een groep van vier kinderen de challenge om 24 uur lang anoniem te blijven en op één locatie te blijven, terwijl een team van cyber experts naar hen op zoek gaat. Hierbij is het natuurlijk belangrijk om zo min mogelijk data-sporen achter te laten; wat lang niet zo makkelijk blijkt te zijn. De kinderen in het spel en in de klas worden zich hierdoor bewust dat veel online zijn vaak ook betekent dat je gegevens achterlaat. De game sluit op deze manier ook mooi aan op het thema van de Week van de Mediawijsheid: Aan of uit?” zegt Heijmans. ‘’Zowel het thema als de game sluiten daarmee goed aan op de belevingswereld van veel kinderen. Het creëren van een bepaalde balans in je mediagebruik is iets wat steeds meer speelt.’’

    Vernieuwing MediaMasters

    Sinds dit schooljaar is het voor leraren ook mogelijk om te spelen zonder klas, zodat zij voorafgaand aan het spelen in de klas zelf kunnen ontdekken hoe een bepaald onderdeel eruitziet. Ook wordt dit jaar het ‘mediarapport’ geïntroduceerd, met als doel de deelnemende klassen meer inzicht te geven in de resultaten die zij tijdens de game hebben behaald. Dit kan goed van pas komen aangezien de leerlingen zich dit jaar ook na de Week van de Mediawijsheid kunnen blijven verdiepen in extra missies die horen bij thema’s waar de klas wellicht beter op had kunnen scoren. Daarnaast is MediaMasters dit jaar niet meer beperkt tot groep 7 en 8, maar kunnen ook brugklassers meespelen. Na een succesvolle pilot wordt de game op alle niveaus – van vmbo tot vwo – aangeboden.

    Meld je klas nu aan voor schooljaar 2019/2020

    Afgelopen jaar waren meer dan 7000 klassen aangemeld voor MediaMasters. Meld snel jouw groep 7 en/of 8 aan voor het komende schooljaar via mediamasters.nl. MediaMasters kan vanaf oktober het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid van 8 t/m 15 november 2019. Deelname aan MediaMasters is gratis.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS