Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Werkvormen met digitale tools, deel 3: Choice Exit Cards
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieIn deze serie lichten we elke keer een werkvorm met digitale tools uit. Sommige van deze werkvormen lijken misschien op het eerste gezicht niet gemaakt voor jouw vak, maar omdat de didactiek universeel is, zijn ze eenvoudig aan te passen. Deze keer: Choice Exit Cards. Een werkvorm voor formatief evalueren.
Wat is het?
Exit Tickets bestaan er in allerlei soorten en maten. Deze keer een variatie op deze manier van formatief evalueren, waarbij de leerlingen zelf kiezen op welke wijze zij invulling geven aan hun antwoord, en dus aan hun reflectie.
Aan het eind van de les (of onderwerp) krijgen de leerlingen een open vraag, een Exit Card. Hierin schrijven de leerlingen op wat ze deze les hebben geleerd. Maar hoe ze dat doen dat is deels aan hen. De leerlingen kunnen namelijk kiezen (vandaar: Choice) uit de volgende manieren om het geleerde te verwerken en te presenteren:
- Maak een lijst met bulletpoints
- Schrijf een samenvatting
- Maak een illustratie/tekening/collage
- Maak een mindmap
- Leg uit waarom de informatie uit de les belangrijk is voor jou
Vakspecifiek kunnen hieraan eventueel verwerkingsmanieren worden toegevoegd:
- Maak een tijdlijn
- Leg een verband uit (oorzaak – gevolg, probleemoplossing, analyseer, continuïteit-discontinuïteit, reeks)
- Geef een voorbeeld aan de hand van (de formule, chemische reactie)
Door de leerlingen de keuze te geven op welke manier ze voor zichzelf de stof op een rij zetten, geef je hen niet alleen een beetje regie, maar differentieer op een vrij eenvoudige manier. Daarnaast biedt de diversiteit ook een welkome invulling aan de afsluiting van de les.
Hoe maak je het?
Deze werkvorm bestaat alleen uit een open vraag/fotovraag, bijvoorbeeld in LessonUp of Mentimeter. Door gebruik te maken van een fotovraag in LessonUp geef je de leerlingen ook de mogelijkheid om hun reflectie op papier te zetten en deze middels een foto te uploaden in de les. Om de leerlingen te voorbeelden te tonen, waaruit ze kunnen kiezen, is het handig om deze informatie op te nemen in de vraag. In het voorbeeld is dat gedaan met een hotspot in Lessonup.
Hoe zet je het in?
Deze werkvorm is bij de afsluiting van elk vak (en elk lesuur) in te zetten. Het is echter wel een werkvorm die wat lestijd in beslag neemt, maar dat is in principe bij elke manier van het reflecteren op de les het geval om het doeltreffend te laten plaatsvinden.
De LessonUp-les uit dit artikel is hier te vinden.
Moeilijkheidsgraad (ontwerpen): *
Over Jan-Wolter Smit
Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculum ontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie. Als Head of Education en late founder zorgt Jan-Wolter ervoor dat de missie van LessonUp en de behoeften vanuit het onderwijs met elkaar in evenwicht zijn én versterken.